Igazi kötött pálya: tíz évre szerződött a MÁV-Start és a GYSEV

Megköti utódai kezét a közlekedés átalakításában is a kormány: a vasúti személyszállítás működési és finanszírozási feltételeit tíz évre szerződésbe foglalták. A vasutasok a kiszámíthatatlan körülményekre januártól nem panaszkodhatnak, a MÁV-Start Zrt. és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. 2023 végéig igazán kötött pályára kerül.

A három évre szólót felváltó tízéves közszolgáltatási szerződést a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a személyszállító vasutak vezetői csütörtökön írták alá, a nemhogy évekre előre, de gyakorta egyetlen napon belül is kiszámíthatatlanul szeszélyesen érkező és induló vonatokat kiszolgáló Keleti pályaudvaron. Az egyéves munka nyomán megszületett szerződések azonban nem azonnal, csak 2014. január elsején lépnek majd hatályba.

Kisebb ünnepségnek azért így is szerét ejtették. Völner Pál, az NFM államtitkára szerint az új közszolgáltatási szerződések az eddiginél kiszámíthatóbb feltételeket teremtenek a MÁV-Start, a GYSEV és a szolgáltatásaikat megrendelő állam számára. És annyiban bizonyára, hogy a menetrendek előkészítését, illetve összehangolását, a vasúti közszolgáltatások finanszírozásának feltételeit, vagy a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek számításának szabályait, a következő években a kormányok nem rendelhetik majd alá a költségvetés aktuális érdekeinek.

A 2014 utáni vasút-finanszírozás problémái miatt feltehetőleg egyelőre nem aggodalmaskodó államtitkár azonban inkább arról beszélt: „Az uniós jogszabályokban és a személyszállítási törvényben foglaltakkal összhangban első ízben köt az állam képviseletében eljáró szakminisztérium hosszú távú közszolgáltatási szerződést a vasútvállalatokkal. A vállalások kiszámítható működési és finanszírozási környezetet biztosítanak, ezzel megalapozzák a vasúti személyszállítás minőségének javítását, járműállományának fokozatos megújítását. A szerződések a közösségi közlekedési szolgáltatások szinten tartásával és fokozatos fejlesztésével elősegítik a munkahelyek megőrzését, erősítik a vasúti szakma társadalmi rangját és megbecsülését. A működési feltételek tartós meghatározása utat nyit a fejlesztési források lehető legnagyobb mértékű hasznosulása előtt a jövőre kezdődő uniós pénzügyi időszakban.”

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, egyben a GYSEV elnöke ugyanakkor úgy fogalmazott: „A hosszú távú szerződés kiegyensúlyozott, stabil szabályozási környezetet teremt munkánkhoz, amelynek célja az utazóközönség folyamatosan javuló színvonalú kiszolgálása. Az utóbbi időszakban végrehajtott fejlesztések látható eredményeket hoztak: évtizedek után 2011-ben és 2012-ben is" növekedett a hazai személyszállító vasutak utasainak száma. És szólt arról is, hogy a "jelentős költséghatékonysági intézkedések" nyomán a MÁV Zrt. tavaly évtizedek óta először ért el pozitív, 2,9 milliárd forintos üzemi eredményt.

Mindezek után nincs más hátra, mint az utasok és a vasutasok fülében egyaránt jól csengő újabb, aktuálisan tíz évre szóló ígéretek valóra váltása. Amihez, ha más nem is, a szerződések már megvannak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.