Idén visszafogottabb a nyári ruhavásár

A válság nyomán mára a ruházati kereskedők jóval kevesebbet akcióznak, mivel nincs miből. A piacon szinte csak a nagyok és a feketézők tudnak talpon maradni.

A korábbi évekhez képest jóval kevesebb az idén a leárazás a ruházati termékeknél. Holott a nyári dömpingnek éppenséggel az a célja, hogy kisöpörjék a kereskedő raktárában maradt készletet, illetve becsalogassák a vevőt, aki a későbbi kollekcióból is vásárol majd.

Azonban az idén már jóval kevesebb ilyen akciós hirdetést látni. A nagyobb kereskedőknél akadnak ugyan akár 50-70 százalékos leárazások is, azonban a szakma szerint az idén összességében jóval lanyhább a nyári vásár.

Egyre ritkább az árleszállítás a boltokban
Bernadett Szabó 2006.07.13. Digitális 142. sz. DVD árleszállítás, kiárusítás, vásár, kereskedelem, kirakatok, üzletek Váci utca, bolt,

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elemzéséből az derül ki, hogy az ágazat kereskedőinek zöme immáron a túlélésért küzd, és a ruházati termékek árréséből egyre kevesebbet tudnak átengedni a vevőnek. (A másik, praktikusabb ok, hogy a jelenlegi extrém nagy hőségben továbbra is kelendőek a nyári ruhadarabok, így még jó árat lehet kérni értük.)

Az eltelt években a ruházati piac gyakorlatilag az állandósult akciózásokra rendezkedett be. Az ágazat 2007-től, a kiskereskedelmi recesszió kitörésétől egy darabig a folyamatos akciózással tudta karban tartani a forgalmát. Ez meglátszott a ruházati termékek árindexén is, mivel ennek lehetett betudni, hogy a válságévek alatt is alig nőtt a termékkör átlagára.

Azonban mára nemcsak a cégek tartalékai fogytak el, hanem a vásárlóerő is tovább gyengült. A 27 százalékos áfa bevezetése számos vállakozásnak már kitermelhetetlennek bizonyult. Külön probléma, hogy piaci vélekedések szerint a ruházati kereskedelemben a legmagasabb a feketepiac aránya – van olyan vélekedés, hogy a csempészett, zömében kínai textiláru eléri itt a legális piac 400 milliárd körüli forgalmát.

A másik jellemző probléma a forintárfolyam hullámvasútja. A túlnyomórészt importra épülő ágazatban komoly problémát jelent a kereskedőknek, hogy az áru megrendelése és a tényleges teljesítés közötti néhány hétben-hónapban jelentősen elmozdulhat a forint-euró árfolyam, azaz rosszabb esetben jó pár kereskedő a hasznát bukhatja el az akár néhány tíz forintos különbségen. Piaci vélekedések szerint nagyjából 275 forintos euróárfolyamig érdemes ugyanis importálni, utána már inkább betlire játszik a kereskedő, márpedig az idén számos alkalommal járt bőven 300 forint felett az árfolyam.

A legális kereskedők a jelenlegi helyzetben három lehetőség között választhatnak: vagy bővítik a hálózatukat és az így generált forgalomból tudnak továbblépni; azonban meglehetősen kevés szereplőnek van erre mozgósítható tőkéje – bankhitelre pedig nem is számíthatnak jelenleg. A másik lehetőség, hogy a kiskereskedők – egyre többen –a feketeárura rendezkednek be, azaz a kínai piacról készletezik be a termékkörüket. Végül a harmadik lehetőség, hogy tönkremennek. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint három év alatt 28 ezerről 25 ezerre csökkent a ruházati kereskedők száma.

A csökkenés elsősorban a kisebb kereskedőket érinti. A nagyobb tételben vásárló ugyanis jelentősebb árkedvezményt tud kiharcolni magának az importőrtől, így ezek a kereskedők az amúgy is alacsonyabb üzemeltetési költségeik mellett jelentősen nagyobb árengedményekkel tudják csábítgatni a vevőket.

A jelenlegi ruházati kiskereskedelem adatait látva valószínű, hogy még jó pár kisebb üzletre bezárás vár: az idei első negyedéves 62 milliárdos ruházati forgalom még nominálisan is kevesebb a két évvel ezelőtti első negyedévi forgalomnál. Az OKSZ most kiadott becslése szerint a piac mérete a válság előtti szinthez képest tizedével csökkent.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.