Húszmilliárdos EIB-hitel a magyar-szlovák gázvezetékhez

Az Európai Unió 30 millió eurós (közel 10 milliárdos) vissza nem térítendő támogatása után az Európai Beruházási Bank 75 millió euró (több mint 20 milliárd forint) hitelt nyújt a magyar-szlovák gázvezeték kivitelezésére – tette közzé a honi szakasz kialakításában résztulajdonosként és a pénzügyi háttér biztosítójaként is részt vevő állami Magyar Fejlesztési Bank.

Az Európai Beruházási Bank (European Investment Bank - EIB) 75 millió euró (több mint húszmilliárd forint) hitelt nyújt a magyar-szlovák gázvezeték kivitelezésére a projektcégben résztulajdonos MFB Invest anyacégének, az állami Magyar Fejlesztési Banknak (MFB) – tette közzé a tegnapi megállapodás nyomán a hitelintézet. Az MFB a teljes összeget továbbítja a Magyar Gáz Tranzit (MGT) Zrt.-nek, melyben a szintén állami MVM Magyar Villamos Művek (MVM) a többségi tulajdonos.

A projekt célja a szlovák Eustream a.s. társasággal közösen egy új, kétirányú, nagynyomású összekötő földgázszállító vezeték megépítése Magyarország és Szlovákia között. A vezeték a Lengyelországtól a horvát tengerpartig részben már kiépített észak–déli korridor egyik szakasza, amelynek elsődleges célja az érintett országok gázellátás-biztonságának javítása – szól a közlemény.

A magyar–szlovák összekötő vezeték egy kiemelt prioritású EU-s ellátásbiztonsági kezdeményezés része. Ennek révén az Európa keleti felén kiépített kelet–nyugati irányú vezetékeket az érintett országok észak–déli irányban összekötik. Ily módon hálózattá és kétirányúvá alakítva a vezetékeket a rendelkezésre álló forrásokhoz az érintett országok akár krízishelyzetben is hozzá tudnak férni.

A hálózat a közvetlen rendeltetésén túlmenően lényegileg javítja hazánk (akárcsak a többi részt vevő ország, köztük természetesen Szlovákia) alkupozícióját a gázszállítási szerződések megkötésekor. Mivel a jelenlegi orosz–magyar hosszú távú szerződés 2015-ben jár le, a projektnek addigra el kell készülnie. Az új rendszer 20 százalékkal bővíti hazánk behozatali képességeit, mivel növeli a betáplálási lehetőségek számát. Így lehetőségünk nyílik több helyről vásárolni a földgázt.

Az Európai Bizottság 994/20l0/EK rendelete meghatározta, hogy az energiarendszerek terén elsősorban milyen stratégiai szempontokat kíván az EU érvényre juttatni a következő két évtizedben annak érdekében, hogy az energiahálózatok megfeleljenek a XXI. század kívánalmainak. A Bizottság közleményében meghatározza az elektromos áramot, a gázt és a kőolajat szállító vezetékhálózatok uniós szempontból kiemelt fontosságú folyosóit.

A magyar–szlovák vezeték honi szakasza 94 kilométer. Tervezett átviteli kapacitása éves szinten 5 milliárd köbméter. Vecsésen mérőállomás és csomóponti csatlakozás épül a meglévő földgázszállító rendszerhez; Gödöllőn pedig kompresszorállomás és csomópont, amely a magyarországi vezetékszakasz nyomását szabályozza. Balassagyarmaton határszakaszoló és tranzitmérő állomás készül. A vezeték másik csatlakozási pontja a szlovákiai Vel'ké Zlievce (magyar neve Felsőzellő, régebben Nagy-Zellő). A szlovákiai vezetékszakasz hossza körülbelül harminc kilométer.

A beruházás finanszírozása alapvetően négy részből áll: saját erő, vissza nem térítendő EU-támogatás (30 millió euró, amelyet az Európai Bizottság 2010. október 13-án jóváhagyott), az EIB hitele (amelyről most született megállapodás), továbbá saját forrású MFB-finanszírozás. A projekt megvalósításához kapcsolódó pénzügyi döntések az MFB részéről 2012. június 22-én megszülettek. Az MGT-vel folytatott egyeztetések után, rövidesen aláírhatják a kapcsolódó pénzügyi szerződéseket is – rögzíti az MFB.

Korábbi információk szerint a hazai szakasz bekerülési költsége 40-50 milliárd forint lehet, vagyis ehhez még a NOL számításai szerint körülbelül tízmilliárd forint saját forrás szükséges.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.