Hungrail szerint beláthatatlan következménye lehet a vasútnál a 40 milliárdos forráskivonásnak

A magyar vasút területén a 2010. évi költségvetésben tervezett 40 milliárd forint nagyságú forráskivonás beláthatatlan módon, rendkívül károsan érinti az ágazatot - közölte a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés csütörtökön.

A vasúttársaságokat tömörítő szervezet közleménye kitér arra, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumtől (KHEM)-től kapott információk szerint a MÁV igénye a 2010. évi pályavasút működésére 51 milliárd forint. A HUNGRAIL álláspontjában közölte, hogy a tervek alapján az év végén önállósodó pályavasúti társaság ennél kevesebb forrásból a szintentartó pálya-karbantartási munkákat sem tudja elvégezni, a színvonal várhatóan romlani fog, tovább csökkentve a vasút versenyképességét.

Az egyesülés emlékeztet arra, hogy az Európai Unió elvárása egy olyan pályaműködtetői közszerződés megkötése, amely legalább 3-5 éves időtartamú, kiszámítható és transzparens módon meghatározza az állam és az infrastruktúra-vasút jogait.
A jogszabályok szerint a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. 2009 novemberében hirdeti meg a 2010-2011. menetrendi évtől esedékes pályahasználati díjak mértékét. A bemutatott számok alapján - ha nem lesz költségvetési hozzájárulás - mintegy 50-70 százalékos díjemelkedés várható a pályahasználati díjban.

Ha ez a nagyságrendű díjemelés lépne életbe, az teljes egészében a személyszállító és az árufuvarozó vasutak költségeit terheli, és méginkább torz versenyhelyzetet teremtene a közúttal szemben - közölte az egyesülés álláspontját. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés felkéri a költségvetési tárgyalások meghatározó szereplőit, hogy vessék latba befolyásukat a megfelelő állami hozzájárulás biztosításához a következő mentetrendi időszaktól esedékes vasúti pályahasználati díjak vonatkozásában. Magyarország számára alapvető cél kell, hogy legyenek hosszú távú pályaműködtetői és személyszállítási közszolgáltatási szerződések.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.