Hozták a formát a járműgyártók

A külföldi járműgyártóknak köszönhetően tovább nőtt a hazai ipar kibocsátása: júniusban az ágazat összteljesítménye 11 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, ami figyelemre méltó növekedés, főként ha azt nézzük, hogy 2014 júniusában is csaknem ekkora volt az éves növekmény.

Másként fest a kép, ha a kiigazított, összevethető adatot nézzük, így alig hat százalék a többlet. Az eltérés oka, hogy idén júniusban két munkanappal többet dolgoztak az emberek a gyártósorok mellett, ez tükröződik a számokban.

Még árnyaltabb a kép, ha azt vesszük, hogy májushoz képest júniusban szerény 1,1 százalékos pluszt mutatott ki előzetes adatként a KSH. Mindent egybevetve megállapítható, hogy az euróövezeti konjunktúra erősödésének eredményeként még mindig dagad a vitorla a magyar gazdaság zászlóshajóján, de nem annyira, hogy a tavalyi 7,6 százalékos növekedést ismét produkálni tudja a szektor.

Elemzők szerint öt és hét százalék közé várható az ipar idei többletteljesítménye, ami a többi ágazatéhoz képest így is kiemelkedőnek számít. Mindamellett a nyár második fele az autóipari szabadságolások miatt a tavalyihoz hasonló, meglepő visszaeséseket is okozhat, amire rátehet egy lapáttal a német piac árufelszívó képességének előre jelzett gyengülése is.

Ezek egyelőre fikciók, s ilyenekkel a kormány nem is foglalkozik. Glattfelder Béla, a nemzetgazdasági tárca államtitkára a köztévében inkább azt emelte ki, hogy Magyarország olyan termelési központtá érett, amely már most teljesíti azt a 2020-ra előírt uniós követelményt, hogy az össztermék (GDP) legalább húsz százalékát az ipar adja. Most 23 százaléknál járunk – tette hozzá –, de öt év múlva már harminc százalék feletti aránnyal büszkélkedhetünk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.