Hóra gyúr a közútkezelő: 77 üzemmérnökségen várják az igazi telet
A középtávú időjárás előrejelzések az elkövetkező napokra az átlagostól eltérő tartós, nagymértékű lehűlést és nagy mennyiségű havazást jeleznek – a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleménye szerint az idei enyhe télen a társaságnak most először kell majd a téli beavatkozásokat országosan egyszerre végrehajtania. A már tavaly november közepe óta téli üzemmódban működő cég, a napokban újra ellenőrzi járműparkját, áttekinti a teendőket és munkatársait is felkészíti a várható rendkívüli feladatok lehető leghatékonyabban történő ellátására.
A társaság 77 üzemmérnökségének munkatársai jelenleg az alapnak számító egyes vagy kettes ügyeleti fokozatban dolgoznak. A hatékonyabb munkavégzés érdekében azonban szükség esetén a Magyar Közút országosan is elrendeli a négyes skálán a harmadik készültségi fokozatot.
A cég elsődleges feladata a síkosság-mentesítés és a hó eltakarítás. Ebben zömmel saját munkagépeire támaszkodik: az autósok országszerte 474 eszközhordozó járművel találkozhatnak. Ezekre rendszerint sószórót vagy hómaró adaptereket rögzítenek. Ezen kívül 161 rakodógép és 110 hómaró is szolgálatba küldhető, a téli szezonban bérelt 153 célgéppel együtt. Ha pedig ez nem lenne elég, a társaság további szerződéses vállalkozókat is be tud vonni az elhárítási munkálatokba, ez adott esetben országosan mintegy 300 plusz célgépet jelent.
A közútkezelő raktáraiban erre a télre 130 ezer tonna síkosság mentesítő anyagot, sót tárolt be, amelynek nagy része még rendelkezésre áll. A cég emellett nagy hangsúlyt fektet a hófúvások elleni preventív védekezésre, ezért az érintett útszakaszok mellé a legveszélyeztetettebb szakaszokon védőeszközöket, hófogórácsokat és hálókat helyeztek ki a társaság szakemberei.
Amennyiben az időjárási viszonyok rosszabbra fordulnak, a Magyar Közút "magasabb fokozatba" kapcsol és megkezdik a síkosság ellen a preventív jellegű sózást, és ha szükségessé válik, a hó eltakarítási munkákat is. Mínusz nyolc fok alatt azonban a só nem olvaszt, így a közútkezelő ekkor már csak zúzalékkal tudja érdesíteni az utak felületét a hóekézés elvégzése után.
A társaság arra kéri a közlekedőket, hogy a téli útviszonyok között különös körültekintéssel és megfelelően megválasztott sebességgel közlekedjenek. A só szórást, illetve ekézést végző járműveket megfelelő körültekintéssel közelítsék meg.