Holnaptól újra sztrájkol a British
Újabb, ezúttal négynapos sztrájkba kezdenek szombattól a British Airways (BA) légitársaság utaskísérői, ahogy a 13 ezer légi utaskísérőből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet meghirdette a második munkabeszüntetést, amely a tervek szerint kedd éjfélig tart. A sztrájksorozat bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt kezdődött. A sztrájk alatt, szombattól hétfőig napi egy gép érkezik a Heathrow repülőtérről és indul vissza oda, míg a mostani tervek szerint kedden nem lesz összeköttetés Budapest és London legnagyobb átszálló-reptere között.
Normál üzemben a British Airways szombatonként két, más napokon három járatot közlekedtet a londoni Heathrow repülőtérről Budapestre.
A sztrájkidőszakban közlekedő budapesti járatokat a brit Titan Airways üzemelteti a BA nevében, Boeing 757-es repülőgépekkel. A cég charterjáratok közlekedtetésére, valamint más légitársaságoknak nyújtandó ideiglenes kapacitásbővítésre szakosodott. A sztrájk alatti menetrendről ezen a linken tájékozódhat.
Akinek a foglalását törölték, vagy maga dönt az utazása elhalasztása mellett, az díjmentesen átteheti a jegyét egy másik napra, amikor nem sztrájkolnak a BA- alkalmazottak. Budapest és London Gatwick között a Malév és a fapados Easyjet, míg London Luton repülőterére az Easyjet és a WizzAir indít járatokat. A Malév gatwick-i járatai BA járatszámot is viselnek, sokan inkább ezzel utaznak a sztrájk alatt Londonba. Láthatóan több foglalást tartanak nyilván a sztrájk alatt Londonba közlekedő Malév gépekre - tudtuk meg a Malév sajtóosztályán.
Kevés remény mutatkozik arra, hogy a British Airways utaskísérőinek újabb sztrájkjának kezdete előtt megállapodás szülessék a cégvezetés és a szakszervezet között. Willie Walsh, a BA vezérigazgatója pénteken, a BBC televízió délelőtti politikai magazinműsorában kijelentette: a társaság a maga részéről már nem készül újabb tárgyalásokra az érdekképviselettel. A konfliktus tovább is mélyült, mivel a Unite most már azt is követeli, hogy a BA állítsa vissza a sztrájkolóktól véglegesen megvont jelentős kedvezményeket, ám Walsh ezt határozottan visszautasította.
A minden BA-alkalmazottat megillető kedvezmények közé tartozik, hogy a munkatársak, valamint közvetlen családtagjaik - az alkalmazott hat hónapi munkaviszonya után - a teljes ár tíz százalékáért utazhatnak a British Airways bármelyik járatán, öt év munkaviszony után pedig évi egy, húsz év után évi két ingyenjegy jár bárhová a világon. Mindez azonban nem része a munkaszerződéseknek, és a BA előre figyelmeztette utaskísérőit, hogy ha sztrájkolnak, véglegesen elveszítik minden kedvezményüket.
Walsh a pénteki BBC-műsorban közölte, hogy ebben "nincs kompromisszum", aki a múlt hétvégén sztrájkolt, vagy részt vesz az újabb sztrájkban, többé nem veheti igénybe az utazási kiváltságokat. A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát.
A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül. A British Airways vezetése azután kezdett drasztikus takarékossági programba, hogy a társaság eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adózás előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég.