Holnap számol be először a tőzsdén a Facebook
Történetében először jelent tőzsdei cégként a Facebook. A befektetők különösen annak fényében várják nagy figyelemmel a vállalat számait, hogy a májusban lezajlott részvénykibocsátás (IPO) végül igencsak csúfos eredményt hozott. (A közösségi oldal részvényei a nyitást követő tőzsdei informatikai összeomlás után a 38 dolláros jegyzési árról még 45 dollárig felkapaszkodtak, ám azt követő néhány nap alatt a kurzus 25,52 dollárig esett.) A helyzet most sem sokkal jobb: tegnap 28,45 dolláron zárt a papír.
Elemzői vélekedések szerint a mostani gyorsjelentés akár némi gyógyírt is hozhat a bevezetést követő fiaskóra. Ennek egyik alapja – írja elemzésében a KBC –, hogy miután sokan visszavették elvárásaikat a Facebookkal szemben, akár alacsonyabb számokkal sem okozna feltétlenül csalódást a társaság.
A Bloomberg ugyanakkor egészen komoly előrejelzést tett. A megkérdezett tanácsadók konszenzusa szerint éves összevetésben a nettó profit 22,6, az üzemi eredmény pedig mintegy 20,6 százalékkal nőhetett az előző negyedévben. Ezek pedig azt jelentik, hogy a kibocsátás előtti negyedév volt a mélypont, s az előttünk álló negyedévekben halvány javulás jöhet. Nagyon valószínű, hogy a kibocsátás környéki felfokozott hangulat immár a múlté, és azok a vélemények kerekednek felül, hogy a közösségi oldal mekkora árbevételt, illetve profitot képes termelni.
A gyorsjelentés közlése utáni beszélgetésen a befektetők alighanem arra lesznek kíváncsiak, hogy a cég miből, milyen csatornákon és milyen földrajzi régióban képes nyereséget termelni – mondta lapunknak Pintér András, a Budapest alapkezelő részvénypiaci szakértője. A Bloomberg konszenzusa bizonytalan képet mutat. 19 elemző vételre ajánlja a cég részvényeit, 16 tartásra, míg hárman eladást javasolnak. Ezek eredőjeként a 12 havi célár most 38 dolláron van, ami lényegében a kibocsátáskori szint.
Az árbevétel alakulására hívja fel a figyelmet a KBC is. Az ugyanis borítékolható, hogy az árbevétel növekedése tovább lassul. Az elemzői konszenzus szerint az előttünk álló négy negyedévben átlag 30 százalék körüli éves bővülés látható. Ez messze elmarad a megelőző negyedévek 40-110 százalékos fejlődésétől. Az elmúlt negyedév során a Bloomberg konszenzusa szerint mintegy 1,16 milliárd dolláros árbevételt könyvelhetett el a cég. Az árbevétel lassulásának hátterében az aktív felhasználószám egyre mérsékeltebb növekedése állhat. A legalább havonta egyszer aktív felhasználók száma a Facebook számítása alapján már átlépte a 900 milliót. Innen pedig egyre nehezebb lesz a növekedés, még ha egyes becslések szerint idén meglehet a bűvösnek mondott egymilliárdos felhasználószám is. Különösen a legmagasabb egy felhasználóra jutó árbevételt biztosító amerikai piacon nő lassan a felhasználóbázis. Sőt egyes mérések szerint egyenesen csökken.
Az viszont a vállalat jobb megítélését erősítheti, hogy amiért sokan aggódtak, az egyenesbe jött, azaz jelentősen javulnak a Facebook hirdetései. Egyes felmérések szerint egy rendkívül alacsony szinthez képest 11 százalékkal nőtt a hirdetések átkattintási aránya. Eközben az ezer megtekintésre vetített ár 58 százalékkal nőtt egy év alatt. Ez pedig akár jobb kedvre is derítheti csütörtökön a befektetőket.