Leánya született a vasútnak

Felvette a kesztyűt Dávid Ilona: a MÁV elnök-vezérigazgatója bizonyítani tudja, hogy a hivatalába lépése óta elért legnagyobb siker nem a női motorvonatvezető-képzés beindítása. Vannak más eredmények is.

A nemzeti vasút történetének első fővasutas asszonya tíz hónap alatt fenekestül felforgatta vállalatát. De a vasutasok és az utasok egyaránt megnyugodhatnak: minden a két évtizede hangoztatott elvek jegyében történt. A cél a szemléletváltás, a racionalizálás és a hatékonyabb szervezet kialakítása volt. Az új keretek gyakorlati próbája tavasszal kezdődik, és a vonatok is tovább közlekednek majd.

Nem sötét függöny mögött főzögetünk – ezzel vezette fel a munkájának eredményeiről szóló beszámolóját hétfőn, egy szűk körű sajtóbeszélgetésen Dávid Ilona. A MÁV-csoport első embere mégis csak a menü elkészülte után engedett bepillantást a tűzön rotyogó fazekába. Étvágycsinálónak bejelentette: a vasútnak új leánya született. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. gyámkodása mellett új céget alapítottak a pályavasúti szolgáltatások ellátására.

A cégbíróságon már bejegyzett Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt. április 1-től kezdi meg működését, és magához veszi a MÁV Zrt. valamennyi, a vasúti pályák üzemeltetéséhez kapcsolódó feladatát. Na meg az állami vasút mintegy 15-17 ezer dolgozóját. Akik továbbra is vasutasok maradnak, miután az MNV-nél alapított társaság felett a tulajdonosi és irányítói jogokat a nemzeti vasútvállalat gyakorolja majd.

Méghozzá központi holdingcégként. A MÁV Zrt. ugyanis maga is átalakul. A pályavasúti szolgáltatások átadása után kiüresedő anyavállalatból szolgáltató központ lesz. A társaság a számviteli, logisztikai és humán szolgáltatások ellátásával segíti majd leányvállalatait.

De zajlanak a vasút személyszállító, vontatási és karbantartó cégeinek összeolvasztását szolgáló előkészületek is. Április 1-től a vonatokat közlekedtető MÁV-Start Zrt. kebelén belül működik tovább a MÁV-Trakció és a MÁV-Gépészet Zrt. A két társaság a lépéssel azonnal elveszti az önállóságát, de nevüket csak később, előreláthatólag a 2014 végére lezáruló folyamat- és szervezetintegráció befejezése után törlik a hivatalos és levélpapírokról.

Dávid Ilona nem titkolta, az átalakítások befejezéséhez a MÁV-nak még számos egyeztetésen kell túljutnia. Elsőként el kell fogadtatnia a szervezeti változtatásokat a munkavállalókat képviselő szakszervezetekkel. És a társaságnak meg kell egyeznie a leányvállalatainak működéséhez, illetve beruházásaihoz hitelező pénzintézetekkel is.

Utóbbit talán megkönnyítheti, hogy a MÁV-csoport a gazdálkodását leíró számok nyelvén valamelyest jobban mutat a korábbiaknál. Üzleti eredménye a 2011-es 29 milliárd forintos veszteség után az idén már nullszaldós, adósságállománya pedig 205 milliárd forintról egyetlen év alatt 156 milliárd forintra csökkent. Az értők szemében mindezen az sem változtat érdemben, hogy adózás előtti eredménye a költségvetési beavatkozások nyomán 2011-ben még 13 milliárd forintos pluszt, tavaly viszont nyolcmilliárd forintos veszteséget mutat. Árbevétele pedig 173 milliárd forintról 166 milliárd forintra csökkent.

A MÁV-nál úgy számolnak, a szervezeti átalakítások az idén mintegy nyolcmilliárd forint eredményjavulást hoznak majd. Ami mellett folyamatosan mérséklődhet a személyszállítás állami költségtérítési igénye is. Míg a személyszállító vonatokra a költségvetés 2011-ben 158,9 milliárd forintot költött, 2016-ban a MÁV-Startnak már csak 142 milliárd forint költségtérítésre lesz szüksége. Méghozzá szolgáltatásai folyamatos fejlesztése mellett.

Tervekből persze a vasútnál sosem volt hiány. Tény viszont, hogy az elmúlt két év adatai alapján megállt a MÁV utasvesztése. Tavaly pedig mintegy 4,4 százalékkal növekedett a menetdíjbevétel is.

De valószínű az is, hogy a közeljövőben a MÁV tisztán saját erejére támaszkodva nem tér vissza a vasúti áruszállítási piacra. Tény, hogy ehhez se eszköze, se embere. Dávid Ilona ezért inkább a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt.-vel meglévő együttműködés erősítésére, a magyar-orosz vasúti áruszállítási kapcsolatok élénkítésére helyezi a hangsúlyt.

És alighanem tény az is, hogy a motorvonat-vezetői képzés a nagy átalakítások kellős közepén is népszerű a nők körében. A MÁV-Trakció Zrt. és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. tanfolyamaira jelentkező több mint 1100 főből csaknem háromszáz volt a nő. Igaz, a vezetőállásba kerüléshez elengedhetetlen egészségügyi és készségvizsgálatok nyomán, a 21 fős osztályba csak heten kerülhettek be.

Vasúti átjáró Rákosrendezőn - a csapórúdban nem eshet kár
Vasúti átjáró Rákosrendezőn – Rázós lesz a források előteremtése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.