Hogyan muzsikálnak a legújabb légi járatok?

Javarészt bejöttek az idén indított új repülőjáratok, egyedül a Wizz Air isztambuli járata vérzett el, az sem a kevés utas miatt. Edinburgh, Doha és New York hasít, de jól muzsikál Bari és Antalya is.

Nem kényeztették el a magyar utasokat a légitársaságok az elmúlt egy évben, legalábbis, ha azt nézzük, hogy hány Budapestről közvetlenül elérhető úticéllal gazdagodott a Budapest Airport kínálata. Bár hétnél (más számolás szerint nyolcnál) megáll a felsorolás, ez csak számszerűen kicsi, lehetőségben és minőségben viszont nem az – van olyan célállomás, amely a csatlakozási lehetőségek miatt népszerű, más járatok pedig azért, mert hiánypótlók.

Érdekes módon az elmúlt egy (másfél) év járatnyitásait nézve, nincsenek túlsúlyban a diszkont légitársaságok. Európa több városában is jellemző, s egy egy ideig Budapestre is igaz volt, hogy a diszkontok – avéttabb néven fapadosok – sorra nyitották az új járatokat, maximum, ha egy-egy célállomás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, leálltak a járattal, vagy csökkentették a frekvenciát. Így dolgozott Budapesten a Ryanair, ám kivonulásával ezt a stratégiát is maga mögött hagyta az iparág.

 

Isztambul fejreállt

 

Az egyetlen budapesti bázissal működő diszkont légitársaság, a Wizz Air, megfontoltabb stratégiát követ, így például az elmúlt évben már csak 4 új járatot indítottak: tavaly nyár óta üzemel a Bari, a Frankfurt Hahn, később pedig a török Antalya és az isztambuli Sabiha Gökcen állt be a sorba.

Ez utóbbi próbálkozás sajnálatos módon csúfos kudarccal végződött: a társaság annak ellenére kényszerült leállítani a járatot – az utasoknak a helyi hatóságok döntésével indokolva – hogy az igencsak népszerű volt a turisták körében. A hatósági engedélyekkel kapcsolatos probléma mindenképpen megfelel a valóságnak, ám az igazsághoz hozzátartozik: a függőben lévő engedélykérelmek birtokában a cég hamarabb kezdte a járat értékesítését és piaci bevezetését, mint az szerencsés lett volna.

A Wizz Airnek ugyanis az államközi szerződések alapján charter járat üzemeltetésére volt engedélye a török hatóságoktól, a menetrend szerinti üzemelésre azonban nem. A viták elkerülése érdekében a Wizz jó ideig csak utazási irodákon keresztül értékesítette az isztambuli jegyeket – ami egyébként nem illeszkedik szervesen a diszkont üzleti modellbe – ám a török hatóságok szerint ettől még a járat menetrend szerintinek számított, így a légitársaság inkább leállította ezt a jogilag bizonytalan desztinációt.

Az igazsághoz hozzátartozik: a török hivatalosságoknak valószínűleg igazuk volt a járat besorolását illetően, hiszen a charterjáratokat olyan utazási irodák felkérésére üzemelteti egy légitársaság, melyek komplett utazásokat szerveznek. Ezt a járatot azonban nem az efféle igény hívta életre. Az is jogos kérdés azonban, hogy akkor is ilyen szigorú  lett volna-e a török hatóság, ha a Wizz járata nem a nemzeti légitársaságok piacába „zavar be” kedvező áraival. (Isztambul és Budapest között ugyanis csak a Malév és a Turksih Airlines repül.)

A Wizz Air többi, korábban felsorolt járata a foglalási rendszerek szerint jól prosperál. Cikkünk elkészültéig ugyan konkrét számokat nem közölt a légitársaság, ám próbafoglalásaink során árakból arra következtetünk, hogy a gépek jó töltöttséggel repülnek.

Barcelona növekszik, New York hasít

A hírek szerint egyelőre a fejlődés útját járja a Malév Barcelonába tartó járata is, melyet az idén áprilisban indított a légitársaság. A foglalási rendszerek adatai szerint vannak napok, amikor szinte tele van a turista osztály, de a nyári szezon végén cikkünk elkészültekor találtunk olyan járatot, amelyen még több tucat eladó ülőhelyt kínálnak. A légitársaság közlése szerint a járat átlagos telítettsége 80, júliusban és augusztusban 90 százalék fölött várható.

E desztináció felfutása már csak azért sem lehet gyors, mert a járat a Wizz-zel is versenyezni kényszerül, amelyik jó ideje jár már az El Prat repülőtérre. (Korábban a Wizz Gironába repült, de amint lehetőségük volt rá, beköltöztek a városhoz közelebb eső reptérre. Barcelonában egyébként a diszkontok és a hagyományos légitársaságok ugyanazt a légikikötőt használják, előbbiek a régi, utóbbiak az új, tavalyelőtt átadott terminált.)

A Malév közvetlen járatkínálata New York JFK repterével is bővült, igaz, ezt az útvonalat nem a magyar cég, hanem Oneworld béli szövetségese, az American Airlines repüli. A gépek a nyári időszakban naponta, csaknem teltházzal közlekednek, s a Malév is szép számmal értékesíti rá a jegyeket.

Nyár elejétől az AirBaltic Riga-Budapest összeköttetést is kínál, ennek sikere azonban kétes: kiindulva abból, hogy milyen borsos áron, a következő egy-két hónapra jószerivel csak hetvenezer forintnál drágábban adják a jegyeket a repülőre, azt gondolhatnánk, hogy a gépek tele vannak, a foglalási rendszer számai azonban inkább azt mutatják, hogy már a félház is jó eredménynek számít, a hetvenszemélyes Q400-as repülőn. Így tehát aligha fogadnánk e járat hosszú távú folytatására.

Amszterdam, Edinburgh: durva siker

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Egyértelmű siker lett viszont – a nyári idényben legalábbis bizonyosan – a Jet2 diszkont légitársaság edinburgh-i járata: munkatársunk saját maga is tapasztalta, de ezt támasztják alá a foglalási rendszer által kínált árak is, hogy a gép csaknem teltházzal repül, igaz, nem minden nap, csak hetente négyszer.

Tavaly a nyári menetrend kezdetén, tehát kicsit több, mint egy éve, hogy a KLM megszüntette a közös járatüzemeltetési szerződését a Malévvel, s a kék Boeingok visszatértek Budapestre. A terv bejött a hollandoknak, a járat, bár ráhordó, azaz főként átszálló utasokat visz a KLM központi repterére, nagyon masszív számokkal üzemel. Információink szerint Amszterdamban komolyan mérlegelik egy napi negyedik járat elindítását is, ám erről még nem született döntés.

Hasonló siker a Qatar Airways január 17-én indult dohai járata, amely gyakorlatilag teltházas, különösen azokban az időszakokban, amikor a dékelet-ázsiai utak forgalmasak. Dohában ugyan legtöbben csak átszállnak Ázsia és Ausztrália felé, de a járat olyan népszerű, hogy szeptember közepétől heti négy helyett naponta repül Budapestre a dohai központú légitársaság, s a ma még meglévő bukaresti közbülső leszállás is kikerül az útvonalról.

Végül, bár tavaly áprilisban indult, de említést érdemel a Germanwings Hannover felé közlekedő járata is, amelyre csakugyan sokan váltanak jegyet.

A KLM Boeing 737-ese landol Budapesten
A KLM Boeing 737-ese landol Budapesten
Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.