Hitelkártyái miatt bűnhődik az OTP
A bevett piaci gyakorlatnak megfelelően, az OTP hitelkártyái is kamatmentesen használhatóak vásárlásra abban az esetben, ha a fogyasztó az elszámolási időszakot követő türelmi időszakban teljes egészében visszafizeti a felhasznált hitelkeretet. A GVH az eljárás során megállapította, hogy az OTP a hitelkártyákkal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatában - sem a marketingkommunikációjában, sem az üzletszabályzatában - nem tájékoztatta arról a fogyasztókat, hogy ha az első elszámolási időszakot követő türelmi időszakban a - kizárólag vásárlásra felhasznált - hitelkeretet teljes egészében nem fizetik vissza, akkor elveszítik a következő időszakra vonatkozó kamatmentességüket is. Ez független attól, hogy a második időszakban felhasznált hitelkeretet teljes egészében visszafizetik.
Ezzel a kamatszámítási gyakorlattal az ügyfeleknek - az egyszeri késedelmük miatt - két elszámolási időszakban is kamatot kellett fizetniük. Egyrészt abban az időszakban, amikor ténylegesen késedelembe estek, másrészt az azt követő időszak után is, még akkor is, ha az utóbbiban a felhasznált hitelkeretet teljes egészében visszafizették. Az OTP-t a GVH arra is kötelezte, hogy a határozatról a fogyasztókat - a bankfiókjaiban elhelyezett hirdetményein és a honlapjának nyitóoldalán - tájékoztassa.
A bírság kiszabása során súlyosító körülményként értékelte a versenyhatóság azt, hogy - az alkalmazott intenzív kereskedelmi gyakorlattal - a fogyasztók széles körét elérte a bank, valamint azt, hogy a magatartása – figyelemmel a nagyszámú ügyfélre – alkalmas volt arra, hogy összességében nagy vagyoni hátrányt okozzon a fogyasztóknak. Enyhítő körülményként a GVH számításba vette, hogy az OTP 2013. december 18-tól a bemutatott kamatszámítási gyakorlatát rögzítette az üzletszabályzatában.