Hibás számítások miatt repülnek a vasutasok?
Akár kétezer dolgozójától is megválhat 2011-ben a Rail Cargo Hungaria (RCH). A vasúti árufuvarozó szerint azért kényszerülnek drasztikus létszámcsökkentésre, mert az állami szabályozás átgondolatlan módosítása 6,5 milliárd forint plusz kiadást termel a gazdasági válság miatt gyenge fuvarpiacon amúgy is veszteséget termelő cégnek. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) álláspontja szerint viszont az RCH-nál rosszul számolnak.
Az NFM közleményében úgy fogalmaz: az osztrák állami vasúttársaság után magyarországi leányvállalata, az RCH is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. A társaság jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket.
A minisztérium számításai szerint a vasútvállalatok kiadásai az egymást kioltó díjcsökkenések és emelkedések miatt összességében nem változnak. Az RCH esetében várható költségnövekedés is kizárólag a társaság által igénybe vett szolgáltatások összetételéből adódhat, és azonos teljesítmény mellett nem éri el a milliárdos nagyságrendet.
Ennek ellenére az NFM Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével folyamatosan egyeztet a vasúti áruszállításban meghatározó vállalatokkal. A gazdaságtalan kiegészítő szolgáltatásokhoz nyújtott állami hozzájárulás változatlan fenntartásával azonban a tárca semmiképpen nem érthet egyet. A magyar adófizetők pénzén a tárca nem támogathat (részben külföldi tulajdonú) magánvállalatokat.
A kiegészítő szolgáltatások a MÁV számára aránytalanul veszteségesek. A díjváltozás a valós költségeket, azok növekedését tükrözi a pályahálózat-működtetők adatai alapján, az Európai Unió vonatkozó előírásaival összhangban.
Az előzetes adatok szerint a 2010/2011. menetrendi évben bevezetni tervezett új díjrendszer és a pályavasúti tolatási rendelkezésre állás változása kizárólag a vasútvállalatok pályahasználati költségszerkezetét módosíthatja, költségtömegüket összességében azonos megrendelések esetén nem növeli.