Hiánycikké vált a winchester

Eddig 20 százalékkal emelkedett a merevlemez-meghajtók ára a világpiacon, miután a termelés 40 százalékát adó Thaiföldön az árvíz miatt akadozik a gyártás. A beszállítói láncban keletkezett károk helyreállítása jövő év végéig is eltarthat, így további drágulásra lehet számítani.

A világ merevlemezes tárolóinak 40 százalékát gyártó Thaiföld ipari létesítményeiben hatalmas károkat okozott az október végi-novemnebr eleji árvíz, miközben a katasztrofális időjárás miatt 13 millióan váltak átmenetileg hajléktalanná. A vezető gyártók közül a Seagate még akár szerencsésnek is mondhatja magát, hiszen a 15400 helyi dolgozója közül csupán 180 veszítette el otthonát, az ő lakhatásukról kell csak gondoskodniuk.

Az áradások éppen Thaiföld legiparosodottabb zónáját döntötték romba, a fővárostól, Bangkoktól északra. A Seagate gyára magaslatra épült Teparukban, ennek köszönhetően a termelés akár folyamatos is lehetne, ám a Bloomberg helyszíni tudósítása szerint ez koránt sincs így. A Seagate üzemben korábban több százezer merevlemez készült naponta, ezekhez azonban 130 társasvállalkozás szolgáltatta a részegységeket. Velük van a baj, többségük még a károk elhárításához sem tudtak hozzálátni.

Ezért Stephen J. Luczo vezérigazgató szerint nagyon nehéz előre megmondani, mikor üzemelhetnek majd ismét teljes kapacitással. A Wall Street elemzői szerint az áradás előtti idők termelési volumenét nyárra már el tudják érni, ezt a jóslatot azonban Luczo nonszensznek tartja, ő már annak is örülne, ha 2012 végén teljes sebességre tudnának kapcsolni. Addigra viszont komoly hiány alakul ki a számítógépek, DVD felvevők, szerverközpontok egyik leglényegesebb részegységéből – tette hozzá.

A hiányt mindenki meg fogja érezni, s ez – ahogy szokott – áremelésekhez vezet. Az áradások nyomán már eddig 20 százalékkal nőtt egy átlagos meghajtó ára. Luczo szerint 40 százalékos emelést is elbír a világpiac, ám cége megelégszik a 20 százalékos plusszal, amennyiben megrendelői 1-3 éves szállítási szerződést kötnek vele. A cégnél egymásnak adják a kilincset az ideges megrendelők, hogy lekössék maguknak a még elérhető kapacitásokat. Vannak olyanok is közöttük, akik előre akár negyedmilliárd dollárt is hajlandóak fizetni azért, hogy folyamatos legyen az ellátásuk – mondta Luczo.

A hiány egyébként a winchester-gyártók részvényárfolyamán is meglátszik, a Seagate papírja például 67 százalékot drágult szeptember óta. A Seagate alkupozícióját az is erősíti, hogy áprilisban 1,3 milliárd dollárért felvásárolta a Samsung merevlemezgyártó részlegét.

A Seagate két legnagyobb riválisa, a Western Digital és a Toshiba is hasonló cipőben jár, nekik is vannak gyáraik az elárasztott zónában. Ők ebben a negyedévben a 180 millió merevlemez helyett legfeljebb 130 ezret tudnak legyártani.

Ezért a beszállítói láncban támadt súlyos szakadások okolhatóak, amelyek „összevarrásához” pénz és idő kell. A merevlemez-meghajtók bonyolult eszközök, kétszáz különféle alkatrészből épülnek fel, ráadásul ezeket zömmel olyan kisvállalkozások készítik, amelyek egy-egy összetevő tömeggyártására szakosodtak. A high-tech termék beszállítóit most kölcsönnel segíti a Seagate az újrakezdéshez, de pályázhatnak a thaiföldi kormány e célra felajánlott 4,2 milliárd dolláros keretére.

Ami biztos: a készletek feltöltése, a kiesett kapacitások pótlása 2012 közepe előtt nem történhet meg, ennek fizikai akadályai is vannak. Következésképpen jövő év végéig biztosan magasabb árakra kell felkészülniük a vásárlóknak, a kérdés csupán az, hogy az iparág képviselői a hiányra hivatkozva meddig tudják feszíteni a húrt, azaz érvényre juttatni érdekeiket. Eddig ugyanis jobbára a megrendelők diktálták az árakat. Most fordult a kocka.

 

Víz borítja a raktárkészletet a Honda thaiföldi gyárában. Az áradások egész ipartelepeken bénították meg a termelést hónapokra előre
Submerged vehicles are seen at the Honda factory in Ayutthaya province November 14, 2011. Clean-up work is under way at four industrial estates in Thailand's central Ayutthaya province as water has receded after devastating floods last month, and some factories are already back at work, officials said on Monday. Honda Motor Co, the hardest hit of the Japanese car firms, said it would take longer for its production to be up and running again. REUTERS/Damir Sagolj (THAILAND - Tags: ENVIRONMENT DISASTER TRANSPORT TPX IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.