Hatvan tonna kamionból is sok

Megúsztuk, egyelőre nem jönnek a megakamionok. A hatvantonnás, azaz a megszokott óriásoknál is másfélszer nehezebb és 6,5 méterrel hosszabb járműszerelvények közlekedése számára az Európai Bizottság több tagállam, köztük a magyar kormány képviselőinek tiltakozása nyomán nem adott szabad jelzést. A döntés azonban nem örök időkre szól.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlése szerint a Brüsszelben ülésező Közlekedési Tanács csütörtökön vitatta meg a jelenleg megengedettnél hosszabb, vagy nagyobb tömegű kamionok közlekedését egyszerűsítő bizottsági javaslatot. Az elfogadott politikai megállapodásba az európai szabvány szerinti negyven tonnát, vagy 18,75 métert meghaladó tehergépkocsikra vonatkozó előírások végül nem kerültek be.

Az uniós tagállamok szakminisztériumi vezetőit a 25,25 méter hosszú, akár hatvan tonnás monstrumok használatának szükségességéről, a megakamionok alkalmazását szorgalmazó delegációk nem tudták meggyőzni. Még akkor sem, ha az Európai Bizottság álláspontja szerint az eddig engedélyezettnél nagyobb kamionok határon átmenő forgalma mindaddig jogszerű, amíg útjuk csak egy határt keresztez, és a két tagállam az úthasználatot belső forgalmában megengedi. És a bizottság hozzájárulásának megszerzéséhez kevés volt az is, hogy a svéd, vagy a finn utakon mindennapos jelenségnek számító hatalmas járművek egyszerre lényegesen több árut szállíthatnak, mint jelenleg használt kisebb testvéreik.

Az NFM közlése szerint, a magyar delegáció egyértelművé tette, hogy kizárólag a megakamionokra vonatkozó rendelkezés törlése esetén tudja támogatni a már megengedettnél nagyobb tehergépjárművek közlekedését megkönnyítő javaslatot. Ellenérveik szerint a hosszabb és nagyobb tömegű járművek felgyorsítják a közúti infrastruktúra állapotának leromlását, fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek.

És annyi biztos, a leromlott magyar úthálózaton végképp nem hiányzik a közúti fuvarozó járművek méretének növekedése. Megjelenésük esetén feltehetőleg a megfelelőnek tartott teherbírású utak szerkezetét is meg kellene erősíteni, de áttervezésre szorulnának a hidak, csomópontok is. Ezzel együtt ez sem garantálná, hogy a megszokottnál hosszabb kamionok képesek lesznek áthaladni a gyakran amúgy is szűkös körforgalmakon, netalán be tudnak fordulni egy-egy utcasarkon.

Miközben a megakamionok infrastruktúrára gyakorolt kedvezőtlen hatásairól szóló felvetések helytállóak lehetnek, a megjelenésüket lehetővé tevő esetleges uniós döntés a vasutak tetszését sem nyerné el. Az elemzések ugyanis azt mutatják, hogy az óriási áruszállító járművek rendkívül hatékony "fegyvernek" számítanának a közúti fuvarozók kezében. Olyannyira, hogy a legfontosabb uniós szállítási irányokban a jelenleg vasúton továbbított áruk akár harmada a közútra kerülhetne.

Mindez azonban a hírek szerint nem játszott szerepet abban, hogy a Közlekedési Tanács a vita eredményeként a végül a megakamionokra vonatkozó új szabály nélkül fogadta el a politikai megállapodást. Egyúttal arra sem adott senki garanciát, hogy a teherautó óriások mellett kiálló gyártói és fuvarozói lobbi, idővel nem győzi meg a brüsszeli döntéshozókat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.