Sorra húzzák le a rolót az autószalonok
Hat éve még 224 ezer, tavaly már csak 54 ezer új autó kelt el a magyar piacon, a forgalommal együtt pedig szűkült a hálózat is.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének felmérése szerint 2007-ben, a válság előtti Magyarországon 850 tulajdonos kezében hozzávetőleg 1100 autószalon volt. A 2011. szeptemberi adatok szerint mára csak 329 tulajdonos 470 kereskedést működtet, ám ezek közül az üzletek közül is sokra a bezárás vár.
A GÉMOSZ elnöke, Gablini Gábor szerint a csökkenést egyértelműen a vidék szenvedte meg drámaian.
A márkakereskedések megyénkénti eloszlása óriási különbségeket mutat: míg Budapesten 87 kereskedés található, egyes megyékben ez a szám nem, vagy csak alig éri el a 10-et. Olykor még ez is soknak tűnik, mert például Nógrádban idén legfeljebb kétszáz új autó eladásával lehet számolni, erre pedig egyetlen díler is elég lenne.
Gablini szerint a válság által legsúlyosabban érintett ágazatok egyike az autókereskedelem. A szakmának hatalmas veszteségeket kellett elszenvednie, amelynek hatására húszezer munkahely szűnt meg, illetve európai szinten is kiemelkedő beruházások lehetetlenültek el, lettek az enyészeté vagy váltak az egyes bankok portfóliójának részévé – a helyzet pedig napról napra romlik.
A gépjármű-forgalmazó és -javító szakma immár harmadik éve veszteséges, és Gablini szerint az előrejelzések alapján a következő években sem várható változás.
„Éppen ezért kifejezetten sérelmezzük, hogy minden kérésünk és javaslatunk ellenére a minket sújtó válságadó alól nem kaptuk meg a nekünk ígért mentesítést. Különösen fájó ez azért, mert az importőrök, amelyek külföldi tulajdonú, multinacionális vállalatok, gyorsan kikerültek a válságadó hatálya alól, miközben a magyar tulajdonban lévő KKV-szereplőket messze erejükön felül terheli ez az adónem."
Látva a jövő évre tervezett adóteher-növekedést, az, a fentiekkel együttesen, további bezárásokhoz és munkahelyelvesztésekhez fog vezetni, és könnyen lehet, hogy néhány év múlva a ma még magyar tulajdonban lévő vállalkozások jelentős része külföldi kézre kerül, s így az itt megtermelt jövedelmek jelentős része is külföldre vándorol.
Mivel minden bizonnyal még évekig tart ez a tendencia, így további bezárásokra lehet számítani. Gyöngyösön például húsáruház lett egy márkakereskedésből, azaz mostanság már nem "tisztul" a piac, hanem szimplán összeomlik.
Így a vevő is rosszul jár, mert van, ahonnan 150 kilométert kell autózni egy márkaszervizért.