Hatan az Opelért

Pénzalapot hoznának létre az Opel megmentésére márkakereskedői. A General Motors leányvállalatának megvásárlása iránt hat befektető érdeklődik.

Hat társaság érdeklődik a túlélésért küzdő Opelért, a csőd szélén álló amerikai General Motors (GM) leányvállalatáért. Közülük csupán két érdeklődő érkezett a járműiparból, és egyik sem a FIAT. Holott elemzők szerint az olasz autógyár és az Opel összeolvadásból jelentős előnyök származhatnának mindkét fél számára. A lehetséges szakmai befektetőkről ezen kívül még annyit tudni, hogy egyik sem németországi.

A négy pénzügyi befektető között vannak ismert holdingok, amelyek a hitelválság miatt az utóbbi hónapokban egyetlen nagyobb üzletet sem tudtak nyélbe ütni. Az anyavállalat, a GM úgy próbálja vonzóbbá tenni a portékát, hogy nem vételárat kér, hanem azt várja a lehetséges befektetőktől, hogy tegyenek bele legkevesebb 500 millió eurót a létrehozni tervezett új vállalkozásba. Az Opel túléléséhez szükséges 3,3 milliárd euró fennmaradó részét a GM tervei szerint bankok adnák össze német állami garanciavállalás mellett, és beszállnának a gyár munkavállalói és az Opel-márkakereskedők is - mondta egy bennfentes, aki szerint "jelentős állami áldozatvállalás nélkül nem biztosítható az Opel jövője".

Egy másik forrás, egy bankár szerint "a pénzügyi befektetők meggyőzése manapság igen komoly feladat, de nem lehetetelen", a legtöbb lehetséges partner azonban többséget akarna szerezni a társaságban, hogy képes legyen meghatározni a döntéseket, a GM által elképzelt konstrukcióban pedig csak akkor vennének részt, ha saját erőből tudnák fedezni a befektetést.

A gyár sorsának rendezésén a német kormány külön Opel-ügyi munkacsoportja is dolgozik - mondta a német gazdasági minisztérium egy szóvivője. Hangsúlyozta azonban, hogy a magántőke bevonása "előnyt élvez az állami segítséggel szemben, akármilyen formában valósuljon is meg".

Az Opel-márkakereskedők is keresik a megoldást a bajba jutott gyár helyzetére. A tervek szerint az Európában értékesített valamennyi új Opel gépkocsi után a kereskedők befizetnének 150 eurót egy közös alapba a következő három évben, majd az így összegyűjtött 400-500 millió euróval 20 százalékos tulajdonrészt szereznének a gyárban.

Ennek a konstrukciónak egy előfinanszírozási változata is szerepel a tervek között arra az esetre, ha az Opelnek azonnal szüksége lenne az összegre - mondta hétfőn Jaap Timmer, az európai Opel-márkakereskedők szövetségének (Euroda) elnöke. A 25 nemzeti szövetség közül már 15 jelezte, hogy részt venne a gyármentő akcióban, végső döntést pedig az Euroda május közepére tervezett értekezletén hoz a szervezet.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.