Visszavonulót fújt a kormány, sosem tudjuk meg, kinek volt igaza

Meghajolt a külső akarat előtt a kormány. Négy év pereskedés után legalábbis úgy tűnik, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek hirtelen visszavonulót fújtak, és a társaság egyezséget kötött a 4-es és a 47-es főúton végzett munkái nyomán pénzt követelő Porr Építő Kft.-vel.

A megegyezés részleteiről senki nem beszél, biztosan tudni csak annyit lehet, hogy a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes neve mellett datált kormányhatározat szerint kifizethető „legfeljebb” hárommilliárd forintból nem futja a osztrák cég maradéktalan kielégítésére.

A Porr Építési Kft. és a kormány még 2010-ben akasztott tengelyt. A felszínen ebből annyi látszott, hogy az állami oldalon kifogásolták a Porr és a Terrag–Asdag Kft. konzorciumának munkáját, mondván: nem az elvárt minőségben, illetve műszaki tartalommal épült meg a 4-es főút Kisújszállást elkerülő 11,35 kilométere, és hasonló gondokat emlegettek a Terrag–Asdag 47-es főúti munkájával szemben, amely a Mezőberény és Békéscsaba közti szakaszon erősítette a burkolatot.

Az osztrák cégeknél viszont azt tartották, hogy a magyar fél jogszerűtlenül járt el, amikor megtagadta a 6,3 milliárd, illetve 4,8 milliárd forintos szerződések teljes összegének kifizetését. Az alapberuházás számláin túl az útépítők a pótmunkák költségét is ki akarták fizettetni az állami beruházóval.

A nézetkülönbségek akkorák voltak, hogy a felek útja egyenesen a szerződésben meghatározott választott bírósághoz vezetett, majd itt évekig ment az adok-kapok. A hírek szerint a Miniszterelnökségen úgy tartják, gyakorlatban nem sok, a Porr számára kedvező eredménnyel. Az útépítők ellenben a kezdetektől azt érezték: a bíróságon nekik állt a zászló, és a magyar kormányt képviselő NIF előbb-utóbb mindenképp kénytelen lett volna fizetni. Bárhogy volt is azonban, az idő látszólag az útépítő cégeknek kedvezett. Noha a kormányzat illetékesei szerint a pereskedés feladása nem csak az időn múlott.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egyelőre nem árulta el, hogy a Porr összességében mekkora összeg kifizetését követelte. Így azt sem lehet tudni, az M6-os autópálya Dunaújváros és Szekszárd közti 65 kilométerének építésére és üzemeltetésére 2008-ban megkötött koncessziós szerződés felmondásával 2010-ben ugyancsak a Porr konzorciumát megfenyegető, majd az ötlettel felsülő kormány mekkora csapásként éli meg az újabb vereséget.

Mindenesetre lapunk értesülései szerint a már megkötött hárommilliárd forintos egyezség mindkét fél számára éppúgy lehet bukás, mint győzelem. Mert hát a kormány számára önmagában is felér egy vereséggel, hogy fizetniük kellett. Győzelem ugyanakkor, hogy nem annyit, mint amit a Porr követelt. Az útépítők viszont sikerként könyvelhetik el, hogy megkapták az alapberuházásért várt jussukat. Eközben csalódást okozhat, hogy a hírek szerint az elvégzett pótmunkákért lényegében semmit vagy nagyon keveset kaptak. Már csak azt kellene tudni, az adófizetők nyertek vagy éppen veszítettek a négy évig tartó huzakodáson.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.