Háromezer milliárdból közel háromezer kilométer
A következő két uniós költségvetési ciklusban, 2027-ig 2 ezer 900 kilométer út épül Magyarországon, 3 ezer milliárd forintból - mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az M0-s autópálya déli szektorának bővítésén tartott sajtótájékoztatón csütörtökön.
A 2 ezer 900 kilométer útból 500 kilométer lesz autópálya, ezer kilométer pedig autóút.
Az első ciklusban, 2020-ig évi 160 milliárd, azt követően pedig évi 210 milliárd forint lesz a felhasználás üteme - tette hozzá az államtitkár.
Az M0-s déli szektorának alépítménye eredetileg egy fél autópályára készült. Erre helyeztek kétszer két sávot, leállósáv nélkül. Balesetekkor ezért dugul be a forgalom. Most a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - mint beruházó - megépítteti a másik félpályát is. Így a déli szektor kétszer három sávos autópálya lesz, mindkét oldalon leállósávval - mondta a tájékoztatón Loppert Dániel, a NIF kommunikációs osztályvezetője.
A bővítés három ütemre oszlik. Az M1 és M6 autópályák közti szakasz az idén novemberre készül el. A túlsó végén az M5 és az 51-es számú főút közötti új pálya jövő év közepére készül el. Ekkortól a meglévő M0 két ideiglenes végpontja között nem az M5-ös autópálya lesz az összekötő szakasz.
Végül a középső szakasz - az M6 és az 51-es főút között - csak két év múlva, 2013 nyarára készül el. Ennek oka, hogy a Duna soroksári és Hárosi (fő) ágára is hidat kell építeni.