Hamuveszteség a Malévnál
38 ezer 743 Malév-utas utazását érintette, és 536 járat törléséhez vezetett a mai napig a hamu-krízis - mondta el a NOL-nak Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója. Egyelőre nem tudják megbecsülni, milyen hatással lesz az idei eredményekre a hat napig tartó rendkívüli helyzet, de az biztos, hogy ez hárommilliárd forint bevételkiesést jelentett.
A leállásnak a bevételkiesésen kívül egyéb költségei is vannak, s hosszú távon további hatása lesz a bevételekre, hiszen a káosz rendkívüli mértékben visszavetette a foglalásokat - mondta. A vezérigazgató szerint csak a félév végére derül ki, milyen pénzügyi következményei lettek ennek a néhány kaotikus napja. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a Malév menetrendje száz százalékban helyreállt.
Az első negyedévről szólva a vezérigazgató kijelentette: az egy kicsit jobb lett a tervnél. Kiemelte: kilenc százalékkal több fizető utast szállítottak, tizenegy százalékkal kisebb kapacitás mellett, így 6.1 százalékkal növelték a gépeik kihasználtságát, 58,4 százalékra. Ez már majdnem olyan kihasználtásg, ami elég a nyereséges üzemeléshez.
A piaci részesedést 1,2 százalékkal növelte a társaság. Ugyanakkor negatív hatásként jelentkezett, hogy az üzemanyagköltségek nőttek, de a flotta- és járatcsökkentésnek köszönhetően a Malév csak egy százalékkal költött többet üzemanyagra.
A 2009-ben elkezdett költségcsökkentő porgramnak köszönhetően 3 milliárddal kevesebbet költöttek működésre az előző év hasonló időszakához képest, míg az üzemelési területen 1,3 milliárddal csökkentették a költségeket.
A vezérigazgató elmondta: ha ezek a tendenciák folytatódnak, akkor reális az a terv, ami a kormányzat terveiben is szerepel, s amit Brüsszelbe is eljuttattak, miszerint 2012-re üzemi szinten nyereséges lehet a légitársaság. Ami az első negyedéves üzemi eredményeket illeti, annak nagyságáról a vezérigazgató nem nyilatkozott, de mint mondta, valamivel jobb a szám, mint az előző év azonos időszakában. - Csökkenteni kell a kapacitásunkat és növelni az utasszámot. Ez a Malév üzemelesének kulcsa. A kihasználatlan kapacitásokat csökkenti kell - mondta a vezérigazgató.
A vezérigazgatót sokan támadták a cég alacsony jegyárai miatt, mondván, a Malév minden egyes olcsón adott jegyen veszteséget könyvel el. Erre regálva Martin Gauss kijelentette: az alacsony jegyárakat nem tartja problémának, hiszen az alacsony árakkal számoltak az üzleti tervezés során is. - A Malév mindig nyáron termeli bevétele jelentős részét, s tudatosan adunk alacsony árakat azokban az időszakokban, amikor a repülőjegy-vásárlási kedv alacsonyabb. Azaz a téli hónapokban alacsonyabb, míg a nyári időszakban magasabb az egy utasra jutó jegyár-bevétel. Mindent egész éves távlatban kell nézni - magyarázta Martin Gauss. A vezérigazgató reagált azokra a kritikákra is, miszerint a Fokker gépek felújítása és visszaadása a lízingcégnek hibás döntés volt: a felújítás szerződés szerinti kötelezettsége volt a vállalatnak, s a gépeket hiába vette meg más légitársaság olcsón, a Malév költségei ezzel a típussal olyan magasak voltak, hogy az tarthatatlannak bizonyult.
Martin Gauss hangsúlyozta: további költségcsökkentésekre van szükség a kívánt cél eléréséhez és ahhoz is, hogy az EU végső soron elfogadja az állam tulajdonosi szerepvállalását, de további információkat nem árult el, mondván, a tulajdonosváltás és az EU-s eljárás miatt e tekintetben még nem született megegyezés.