Hamudetektort szerel az Airbusokra az Easyjet
Az easyJet lesz a világ első légitársasága, mely kipróbálja az AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector, vulkáni eredetű lebegőtárgy-azonosító és észlelő) technológiát. A rendszert, mely lényegében egy hamu észlelésére kifejlesztett időjárási radar, Dr Fred Prata, a Norvég Légkörkutató Intézet munkatársa dolgozta ki. Az AVOID-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel, melyek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányító központnak.
Ezek alapján a pilóták 5000 és 50 000 láb (kb. 1500-15 000 méter) közötti magasságban akár 100 km-es távolságból is felismerhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt. A légiforgalmi irányító központ az AVOID-technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejű adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésű területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának - mindez a forgalmi fennakadások minimalizálása révén nagy hasznára lehet az utazóközönségnek.
Andy Harrison, az easyJet vezérigazgatója szerint a találmány véget vet a vulkáni hamufelhők miatti, nagy szabású forgalmi fennakadásoknak. A hamudetektor segítségével gépeink előre láthatják és el is kerülhetik a hamufelhőket - éppen úgy, ahogy a gépekre szerelt időjárási radarok és időjárási térképek is láthatóvá teszik a viharfelhőket.
Andrew Haines, az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatóságának (CAA) vezérigazgatója is támogatja az eljárást, mint mondta, létfontosságú, hogy a légi közlekedésben érintett szereplők közösen dolgozzák ki a fennakadásokat minimalizáló megoldásokat arra az esetre, ha a hamufelhők visszatérnének. – A magunk részéről minden tőlünk telhetőt el fogunk követni, hogy az ilyen és ehhez hasonló megoldások alkalmazását lehetővé tegyük – mondta.
Az első próbarepülést az Airbus két hónapon belül, egy Airbus 340-es tesztrepülőgéppel fogja elvégezni az easyJet megbízásából. A tesztek eredményétől függően az easyJet azt tervezi, hogy saját repülőgépein is teszteli a berendezéseket, és később kellő számú gépet szerel fel vele ahhoz, hogy minimalizálhatóak legyenek a hamu által okozott forgalmi fennakadások.