Hamar begyűrűzik az árakba a chipszadó
Nem fukarkodnak a kereskedők a vásárlók felvilágosításával: több nagy láncban, így az Auchannál is rövidesen a népegészségügyi termékdíjról szóló ismertetőket helyeznek a pultokra, amelyen azt részletezik, hogy az idén nyáron megszavazott törvény mekkora adóterhet ró az egyes termékcsoportokra. (A cukros üdítőitalok adója literenként öt, az energiaitaloké 250, az édességeké kilogrammonként száz, a snackeké és az ételízesítőké kétszáz forint.)
Arról azonban már nem szólnak az ismertetők, sem pedig a cégek nem közölnek arról adatot, hogy az adó nyomán ténylegesen mennyivel fognak emelkedni a kiskereskedelmi árak. A legnagyobb hazai hipermarketlánc, a Tesco közleményében úgy fogalmazott, hogy a chipsadó "csak akkor tudja elérni a kormány által kitűzött célt, ha az adó megjelenik az árban." Az Auchnannál csak annyit közöltek, hogy az adó által érintett termékek ára csak az adó mennyiségével nő.
Igaz, korábban élelmiszeripari berkekben olyan vélekedések hangzottak el, hogy az adó mértékénél jóval nagyobb lesz a fogyasztói árnövekedés. Ezt azzal támasztották alá, hogy az adó beleszámít az áfaalapba, így a forgalmi adó, majd a kiskereskedelmi árrés is ennek arányában fog nőni.
Ugyanakkor számos láncnál, illetve az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetségénél (Éfosz) is korábban arról számoltak be, hogy a kereskedelmi cégek a nyár folyamán nagy mennyiségben bekészleteztek azokból a termékekből, amelyek után szeptember elsejétől fizetniük kell majd a chipsadót.
Pontosan ezzel indokolták a kiskereskedelem szereplői közül többen, hogy a chipsadó hatása csak hosszabb idő után fog jelentkezni a fogyasztói árakban, mivel a Nemzet Adó – és Vámhivatal (NAV) közleménye szerint csak a szeptember elseje után megvásárolt készleteket terheli az adó.
Így viszont logikusan adódik a feltételezés, hogy a hamar árat emelő kereskedelmi cégek még egy kis pluszjövedelemre tehetnek szert az adó kapcsán.
A megkérdezett kereskedők szerint ez valószínűtlen, a jelenlegi forgalomhiányos helyzetben képtelenség lenne a szükségesnél nagyobb áremeléssel nyerészkedni, különösen, hogy a chipsadó okozta árváltozás jellemzően a szegényebb vásárlók által vásárolt édességeknél és üdítőknél lesz a legnagyobb.