Hadüzenetet küldött a Media Saturn

Kínában dől el, hogy marad-e világelső az amerikai Best Buy elektronikai áruházlánc, vagy letaszítja trónjáról a Magyarországon is aktív Media Saturn konszern. A németek biztosak a sikerben, az elemzők azonban erősen megosztottak a kérdésben.

A Media Markt és a Saturn áruházakat üzemeltető németeknek az éves forgalom tekintetében még nagy a lemaradásuk, hiszen 25 miliárd dolláros bevételük csaknem a fele a Best Buy 45 milliárd dollárjának. A jelentős különbség Eckhard Cordest, a Media Saturn anyacégének, a Metro nagykereskedelmi láncnak a vezérigazgatóját nem aggasztja: ha középtávon nem is, de hosszú távon már biztosan maguk mögé utasítják az amerikaiakat - állítja.

Az üzletember a The Wall Street Journalnak elmondta, hogy növekedési ütemük felülmúlja az amerikaiakét, tavaly például 71 új áruházat avattak, ebből 61-et kölföldön. A  Best Buy-nál az idén 65 új egységgel számolnak, közülük huszat az Egyesült Államokon kívül építenek fel. A Metrót és leányait az agresszív piacszerzés jellemzi: ahol megjelennek, villámgyorsan kiépítik állásaikat. Példa erre Oroszország, ahol 2006-ban telepedtek meg és már húsz Media Marktot és Saturnt üzemeltetnek.

Kínában még hevesebb offenzívát nyitnak: 2010-ben adják át helyi partnerükkel közösen az első Media Marktot Shanghajban, amit rövid idők belül újabb 12 követ, hogy aztán középtávon háromszáz áruházból álló lánc elemeivel teljesen behálózzák a hatalmas ázsiai országot.

Ahol az amerikaiak már megvetették a lábukat. A Best Buy-nak - ezen a néven - hat áruháza van Kínában, ám részben az övé a Five Star hálózat, 165 kereskedelmi egységgel. Elemzők nem tartják eleve esélytelennek a Media Saturnt a világelsőségért vívott harcban, emlékeztetve arra, hogy a gyors növekedési lehetőségekkel kecsegtető külhoni piacokon erőteljesebben teljesít, mint az elsősorban a hazai piacára fókuszáló Best Buy.

A Media Saturn a 32 országban kiépített hálózattal rendelkező Metro-csoport legdinamikusabban növekvő tagja az egy áruházra eső forgalmat tekintve. Igaz tavaly ők is gyengébben teljesítettek, 1,7 százalékos visszaesett a forgalmuk. A szkeptikusok viszont azzal érvelnek, hogy Kína meghódítása nem lesz egyszerű feladat, s emlékeztettek arra, hogy a németeknek a japán megjelenés sem volt egy diadalmenet, és Indiában is kevesebb áruházat tudtak nyítni, mint amennyit szerettek volna. Igaz utóbbinak piacszabályozási okai vannak és a beszállítói lánc kiépítésével is gondok akadtak.

A két gigász rivalizálása Európán is nyomot hagy. A vén kontinensen a Media Saturn a piacvezető, ám a Best Buy az egyszer már elhalasztott belépőjét megtartja, s 2013-ra száz áruházzal „hinti meg" Európa térképét. A partraszállást Nagy-Britanniában kezdik jövő tavasszal. Az előörs már itt van, mégpedig a Carphone Warehouse mobiltelelfon forgalmazó lánc képében, amely felerészt az amerikaiak tulajdonosa, és kilenc európai országban van jelen.

Eckhard Cordes szerint a Metro vállalatbirodalom fejlődési lehetőségeit nem érinti tragikusan erős közép-kelet-európai kitettsége. A gazdasági válság által keményen sújtott régió adja a Metro forgalmának 27 százalékát, emiatt az elemzők úgy vélik, a válság elmélyülése és elhúzódása aggasztó mértékben csökkentheti a konszern bevételeit, s így közvetetten a fejlesztésekre szánt keretét.

„Közép-Európa hírneve rosszabb, mint a valóság" - hárítja el a baljós felvetéseket az üzleti karrierjét a Daimler-Benz AG-nél megalapozó Cordes. A világ negyedik legnagyobb nagykereskedelmi láncának számító Metro kedden közli első negyedéves gazdálkodási adatait, azokból világosan ki fog derülni, hogy alaptalanok a „keleti veszedelemről" szóló" aggodalmak - jelezte Cordes, előrebocsátva, hogy a régió egy áruházra eső árbevétele növekedést mutat a tavalyi első negyedéves forgalmi adathoz viszonyítva. A Metro csoport az idén negyven áruházat ad át a régióban, elsősorban Ukrajnában, de megjelennek a kazah piacon is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.