Ha nincs munka, már a sör sem ízlik

Elfordulnak a sörtől az amerikaiak, a munkanélkülieknek még inni sincs kedvük – ezzel a némiképp meglepő magyarázattal szolgált az Anheuser-Busch InBev az első negyedév gyengébb fogyasztási adataira, amely - szerencséjükre - nem ejtett foltot a világ legnagyobb sörgyártó vállalkozásának a nyereségén.

A Magyarországon a Borsodit tulajdonló belga-amerikai-brazil sörgyártó globálisan 0,4 százalékkal adott el kevesebb sört, mint egy évvel ezelőtt, szemben a Bloomberg hírügynökség elemzőinek 1,4 százalékos fogyasztásbővülést remélő várakozásaival. Közleményében a cég az amerikai törzsfogyasztók körében magas – kétszámjegyű – munkanélküliséget kárhoztatta, ugyanakkor átmeneti jelenségnek nevezve a visszaesést, amelynek inkább előbb, mint utóbb, de vége szakad. Addig is az egyes sörmárkáinak pontos pozicionálását tekinti fő feladatának az AB InBev.

Az észak-amerikai piacon tapasztalt 3,4 százalékos forgalomcsökkenésben azért az is belejátszott, hogy az emelkedő nyersanyagárakat az AB InBev sem nyelte teljes egészében, hanem „áttolta” a vásárlókra. A következmény: tovább csökkent a cég piaci részesedése az Egyesült Államokban, még ha az előző negyedévinél lassan ütemben is. A dél-amerikai 0,4 százalékos fogyasztáscsökkenést pedig a brazíliai esőzésekkel hozta kapcsolatba a Stella Artois és a Budweiser sörmárkáiról ismert cég.

A nyereség viszont 964 millió dollárra, azaz csaknem a duplára nőtt, amelyben a kölcsönök után fizetendő kamatkiadások erőteljes csökkenése is segített. Az elemzők 1,15 milliárd dolláros eredménnyel lettek volna elégedettek, igaz ők a bevételt 8,9 milliárd dollárra várták, ehelyett százmillióval több szerepel a könyvekben – írja a Bloomberg.

Az árbevétel növekedése a sörportfólión belüli átrendezésre is visszavezethető, mivel a cég a kommersz sörök helyett újabban nagyobb hangsúlyt fektet a minőségi, prémium kategóriába tartozó termékek iránti kereslet növelésére.

A 2008-ban az InBev és az Anheuser-Busch fúziójából létrejött vállalat részvényeiből érdemes lesz a mostani nyomottabb árfolyamon bevásárolni, ugyanis a három évre meghirdetett és az 2011 végén kifutó, 2,25 milliárd dolláros megtakarítást hozó költségcsökkentő program zárultával gyors javulásnak indulnak a hatékonysági mutatók, ami a nyereség alakulására is kedvezően hat majd.

Az első számú közellenségnek a cégnél a magas disztribúciós költségeket tartják, ezek az összköltség 15 százalékát teszik ki, ám ezt a tételt az ellátási szempontokból fehér foltnak számító területeken - főként Brazíliában - az új palackozók üzembehelyezésével 5 és 10 százalék közé szorítják vissz

Most azonban még nem rózsás a helyzet, hiszen a negyedéves jelentés közzétételét követően 3,8 százalékot esett a az AB InBev részvényárfolyama a brüsszeli tőzsdén, tükrözve a befektetők elégedetlenségét. Az árfolyam az idén 2,8 százalékkal mérséklődött, a vállalat piaci értéke ezzel jelenleg 66,8 milliárd euróra tehető.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.