Ha eső nem lesz, dugó lesz
Ha eső nem lesz, dugó biztosan lesz a következő hétvégéken az M70-es autóúton és a környékbeli településeken. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. legalábbis most szombaton belevág azoknak az ideiglenes forgalomtechnikai intézkedéseknek a megvalósításába, amelyeket a kétszer egy forgalmi sávos autóutakon, köztük az M70-es kilenc kilométerén bekövetkezett balesetek okait vizsgáló bizottság javasolt. A munkálatok teljes útlezárással járnak. Feltéve, hogy nem esik az eső. Csapadékos időben ugyanis nem lehet burkolatjeleket festeni. Márpedig a szakértők elképzelései szerint az egymással szembe rohanó, szabálytalanul előző gépkocsik összeütközését belátható időn belül egy kettős záróvonalnak kellene megakadályoznia.
Az első lezárásokkal előreláthatólag szombat reggel nyolc órától Muraszemenye és Tornyiszentmiklós között találkozhatnak majd az autósok. A terv az, hogy az ÁAK munkatársai vasárnap délutánig mintegy három kilométer hosszon távolítják el a régi burkolati jeleket és festik fel a kettős záróvonalat. A munkavégzés idejére a közlekedőket a párhuzamos főutakra terelik. A terelőutat sárga alapszínű táblák jelzik majd. Vasárnap este azonban az autópálya kezelő feloldja az útzárat, és az M70-est megnyitja a forgalom előtt.
Ezzel azonban még nincs vége, a közlekedők kálváriája a következő hétvégén folytatódhat. Ha nem esik az eső! A tervek szerint a jövő szombat reggel ismét lezárják az M70-es egy három kilométeres szakaszát Muraszemenye és Tornyiszentmiklós között, majd felfestik a kettős záróvonalat. Az összesen hat csapadék mentes napot igénylő munkálatok utolsó hétvégéjén az útlezárás és forgalomterelés mellett Letenye és Muraszemenye között festegetnek majd az ÁAK munkatársai.
Az autópálya kezelő közleménye szerint a munkálatok "befejezésének időpontját csak megbecsülni lehet". Mégis úgy tervezik: még október vége előtt végeznek a kettős záróvonal felfestésével.
A szakértők tisztában vannak azzal is: a záróvonal nem a legjobb megoldás az M70-es forgalombiztonsági helyzetének javítására. A megnyugtató eredményt az út autópályává bővítése hozhatna. Mindez az előzetes számítások szerint mintegy 7-8 milliárd forintba kerülne. A gondot azonban nem csupán a költségek fedezésére fordítható források előteremtése jelenti.
Nagyobb probléma, hogy az útpálya drasztikus szélesítésének, az autópályákra jellemző paraméterek kialakításának az előkészítése, engedélyeztetése leglább három évet vesz igénye. Az építkezéshez pedig további másfél évre lesz szükség. Vagyis az autósoknak 2016-ig be kell érniük az "ideiglenes" forgalomtechnikai intézkedésként kialakított kettős záróvonallal és a tudattal: ha valaki szabálytalanul előz, a frontális ütközést mindenkinek magának kell elkerülnie.