A Stabag lehet a GYSEV új tulajdonosa
Eleget tett a MÁV-Cargo Zrt. privatizációjánál aláírt vállalásainak a Rail Cargo Austria (RCA). Az osztrák cég a 102,5 milliárd forint vételár kifizetése után teljesíti az Európai Unió (EU) versenyjogi bizottságának feltételeit és szakít a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-vel is: vállalkozása, az osztrák Speditions Holding GmbH megválik GYSEV részesedésétől.
A GYSEV 5,7 százalékos részvénycsomagját a Strabag AG vásárolná meg. Az új befektető belépését a társaság tulajdonosai jóváhagyták. A vasúti beruházásokkal is foglalkozó Strabag a Speditions Holding részvénycsomagjáért közel ötmillió eurót - aktuális árfolyamon 1,6 milliárd forintot -, a névérték ötszörösének megfelelő összeget ajánlott.
A magyar-osztrák vasútvállalat értékéből levezethetőnél magasabb vételár máris találgatásokra adott okot. Egyes szakértők úgy tartják: a Strabag fellépése összefüggésben lehet a GYSEV kezében lévő Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal átépítésének beruházásával.
A fejlesztési feladatokat elnyerő vasútépítő cég olyan beruházásra teheti rá a kezét, amihez az Európai Unió 48 milliárd forinttal járul hozzá. Igaz, információink szerint a Strabag nincs közvetlenül jelen a vonal pályaépítési tenderén, és nem szerepel a biztosítóberendezések és a felsővezeték rendszer korszerűsítésére kiírt közbeszerzésen indulók között sem.
Mások viszont arról beszélnek: a Strabag ajánlata csupán arra szolgál, hogy távol tartsa a GYSEV-től a német vasutat. A Deutsche Bahn (DB) ugyanis a hírek szerint a háttérben érdeklődik a magyar-osztrák vasútvállalt iránt. Terjeszkedésének pedig éppen az osztrák vasút (ÖBB) vezetői nem örülnének.
Akárhogy is, a Strabag még nem jutott birtokon belül a GYSEV részvényeseinek döntésével. Az ügyletet ugyanis az EU illetékes bizottságának még jóvá kell hagynia.