Gyorsvasút Párizsból Pozsonyba magyar koordinátorral
A brüsszeli bejelentés szerint a magyar szakember mellett még két "összekötő" kapott új megbízatást, így tizenegy kiemelt közlekedési programon összesen kilenc koordinátor dolgozik majd.
Balázs Péter elmondta: megbízatásuk lényege továbbra is az, hogy politikai, technikai és finanszírozási szempontból előmozdítsák a projektek megvalósítását. Úgy vélte, az általa felügyelt közlekedési folyosó nagy része 2015-re elkészül.
A témával foglalkozó spanyolországi konferenciáról telefonon nyilatkozva beszámolt arról is: az új közlekedési biztos vezetésével új koncepcióban vázolták fel a kontinens közlekedésének fejlesztését. Ennek legfontosabb új eleme, hogy nemcsak egyes vonalakat választanak ki prioritásként, hanem meghatároztak egy központi hálózatot is.
A volt külügyminiszter elmondta, hogy uniós funkcióját kormánymegbízatási ideje alatt nem töltötték be, feltehetően az Európai Bizottság cseréje miatt, most viszont három évre megújították. E tevékenységért nem kap fizetést - emlékeztetett.
Balázson kívül a Berlin-Palermo vonal koordinálására kérték fel Pat Cox volt európai parlamenti elnököt, a Berlin-Prága-Budapest-Costanta-Athén új vonalra pedig Gilles Savary volt EP-képviselő figyel majd.
Balázs Péter felhívta a figyelmet arra, hogy a mostani kinevezéseknek köszönhetően immár két koordinátor foglalkozik Magyarországon átvezető vonallal. Savary mellett a korábban megbízott Laurens Jan Brinkhorst a Lyon-Észak-Olaszország-Szlovénia-Magyarország vonalért felelős.
Hozzátette, hogy a Párizs-Pozsony vonal is elviszi a nyugat-európai gyorsvasutat a szlovák fővárosig, illetve Bécsig. Az viszont egyelőre nem szerepel az EU konkrét terveiben, hogy Budapestig meghosszabbítják ezt a vonalat.
Mint a volt miniszter megjegyezte, érintett koordinátortársai számára egyelőre nagy kérdés, hogy Magyarország most mennyire lesz partner a másik két vonal építésében.
Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési felelőse a kinevezéseket bejelentve leszögezte, hogy a koordinátorok eddigi tevékenységével valamennyi érintett fél, így az uniós központi intézmények is maradéktalanul elégedettek, és fontosnak tartják szerepüket az uniós közlekedéspolitikai programok hatékony megvalósításában.