Gyorsít a Volán: háromszázzal több járat az új menetrendben

Menetrendet váltanak a Volán-társaságok: december 11-től a helyközi forgalomban több autóbusz közlekedik majd. A beígért nagyszabású kormányzati beavatkozások, ahogy a vasúton úgy az autóbusz-közlekedésben is elmaradnak 2012-ben.

A közösségi közlekedési szolgáltatások összehangolását, a vasúttal párhuzamosan közlekedő autóbusz-járatok leállítását, a MÁV-Start és a Volán-társaságok tevékenységét koordináló közlekedési holding életre hívását ígérte az év végére programjában a kormány. A különféle tervek azonban valahogy nem akarnak valósággá válni: holdingvállalat nincs, a vonatok és az autóbuszok 2012-ben is versenyeznek, összehangolás címén legfeljebb a járatok csatlakozásainak javítását célzó menetrendi kísérleteket lehet említeni.

Mindezért Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter akár el is viheti a balhét, ha már úgyis leköszön. A személyét érő kritikáktól függetlenül azonban valószínű, hogy pusztán az új járatrend miatt az utazók januártól sem teszik le az autót, és nem választják majd a Volán helyett a MÁV szolgáltatásait.

A Volán-társaságok december 11-én életbe lépő, és elvben 2012 december 8-ig élő új menetrendje szerint helyközi forgalomban 39,4 ezer járat közlekedik majd a munkanapokon. Vagyis úgy háromszázzal több, mint az idén. A helyben utazókat ugyanakkor a hétköznapokon mintegy 20,3 ezer Volán-járat szolgálja majd ki.

A szolgálatba álló új járatok többségétől elsősorban a munkába és iskolába járók utazási körülményeinek javulását várják. Az évente 427 millió helyközi, és mintegy 391 millió helyi utas kiszolgálásában a járatszám emelése nem hozhat látványos változást. A megállókban várakozók már annak is örülhetnek, hogy az autóbuszok jövőre is eljutnak az ország 3146 településére – vagyis busz csak nyolc kistelepülésen nem közlekedik majd.

A leglátványosabb változást talán az hozhatja, hogy a Volán-társaságok folytatják az ütemes menetrend bevezetését. Könnyen megjegyezhető, rendszeres időközökben közlekednek majd az autóbuszok Szeged és Pécs között, illetve a Budapest-Kalocsa-Baja, a Budapest-Salgótarján, a Salgótarján-Szécsény-Balassagyarmat, a Budapest-Székesfehérvár-Várpalota-Veszprém, a Szeged-Zsombó, valamint a Budapest-Szigethalom-Dömsöd útvonalakon. Az ígéretek szerint ezeken a járatokon a Volánok a legkorszerűbb autóbuszaikat vetik be, így az autópályákon „emelt sebességgel” haladó járművekkel csökkenhet a menetidő.

A kevésbé fontos járatok többségén az utasoknak bele kell törődniük, hogy korszerűbb, kényelmesebb autóbuszokra egy ideig hiába is várnak. A Volán-társaságok az idén csak saját forrásaikból frissíthették fel járműparkjukat. Beszerzéseik nyomán alig hatvan új, és ugyanennyi használt autóbusz állhat szolgálatba az év végéig. Eközben a 11,3 éves átlagéletkorú, mintegy 6400 buszból álló Volán flotta színvonalának megtartásához, szerény javításához évente 500-600 új autóbuszra lenne szükség. Ami úgy 27-30 milliárd forintba kerülne.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.