Gyorsabb vonatok Vácra: uniós pénzből épülhet át a vasút

Húsz perccel csökkenhet a vonatok menetideje a Nyugati pályaudvar és Vác között a vonalszakasz tervezett átépítésének befejezése után. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Budapest-Veresegyház-Vác vasútvonal elővárosi célú fejlesztésének Kohéziós Alapból igénybe vehető támogatásainak elnyeréséhez szükséges dokumentációk elkészítésére kiírt a pályázatot.

Folynak az előkészületek a fővárosi elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és a hozzájuk kapcsolódó kiegészítő beruházások megvalósítására. Ezek között korszerűsítik a Budapest –Veresegyház–Vác vasúti pályát is. A felújítási munkálatok előkészítési költségeit 85 százalékban az Európai Unió Kohéziós Alapjából finanszírozná a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

Az állami beruházó lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint, a vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában. Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése már zajlik.

A munkálatok egyebek mellett a 71-es számú Budapest (Rákospalota-Újpest) – Veresegyház – Vác vasútvonalszakasz korszerűsítésére, valamint a vasútállomásokra történő ráhordás (P+R parkolók, kerékpártárolók, autóbuszmegállók) feltételeinek kialakítására is kiterjednek. A vasútvonalon naponta átlagosan 52 személyvonat közlekedik, naponta átlagosan 11-12 ezer utas utazik.

A tervezett beruházás során korszerűsítik a Rákospalota-Újpest–Veresegyház–Vác vasútvonal pálya-infrastruktúráját, így a többi között a vasúti pályát, a felsővezetéket, a biztosítóberendezést és a távközlési rendszert is. A jelenlegi óránként 60 kilométeres sebességet egyes szakaszokon 80-100 kilométerre növelik, aminek nyomán a menetidő Budapest és Vác között mintegy 20 perccel csökken. A kapacitáshiány és a zavarérzékenység enyhítésére több helyen második vágány létesül.

Az utasforgalmi helyeken korszerű, 160 méter hosszú, 55 centiméter magas, a korszerű járművek padlószintjével megegyező magasságú peronok épülnek szintbeni megközelítéssel. Az utasforgalmi létesítmények akadálymentes kivitelben készülnek, az utastájékoztatást teljes körűen kiépítik.

Egyes nagy forgalmat lebonyolító, balesetveszélyes szintbeni közúti-vasúti keresztezések helyett különszintű keresztezéseket alakítanak ki. A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében az állomásokon és megállóhelyeken új P+R parkolókat és kerékpártárolókat, egyes helyeken autóbuszmegállókat, illetve buszfordulókat hoznak létre.

A pályázóknak el kell készíteni a beruházás megvalósíthatósági tanulmányát, össze kell állítaniuk a Támogatási Kérelmet, valamint el kell készíteniük a Kohéziós Alap támogatás elnyeréséhez szükséges dokumentációikat.

Az ajánlattételi határidő, illetve a részvételi határidő 2011. november 2. Az eredményhirdetésre a tervek szerint egy hónappal később kerül sor, a győztes pályázóval előreláthatólag december 14-én írják alá a szerződést.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.