Gyilkolhat a slusszkulcs
Az indítókapcsolóba helyezett és elfordított slusszkulcs ugyanis menet közben apróbb mechanikai hatásra is képes elfordulni, ezzel leállítani a motort, lekapcsolni a szervókat és innen már a vakszerencsén vagy a lélekjelenléten múlik, mi következik. Ami biztos, egy lendületben lévő járművet csak nagy nehézségek árán lehet biztonságosan megállítani.
Elég, ha a slusszkulcsot egy nagyobb kulcscsomóra fűzik fel, amely így saját megnövekedett súlyánál fogva képes hirtelen leállítani a motort és kikapcsolni a légzsákokat. Akár egy vasúti átjárón történő áthaladás vagy egy kátyú is végzetes lehet, a szakértők szerint ennyi is elég a kulcs akaratlan elmozdításához. A konstrukciós hibára visszavezethetően nyolc karambol történt és hatan szenvedtek sérülést a GM szerint. A Bloomberg forrásai szerint azonban akár 13 haláleset is összefüggésbe hozható a hibával, amit kulcscserével fognak orvosolni.
A GM visszahívási akciója a 2000 és 2014 között gyártott modellek egy részére terjed ki, a leltár szerint pontosan 3 360 555 gépkocsira, közülük durván kétszázezer már Kanadában és Mexikóban futhat, vagy már rég a bontőkban végezte. A visszahívott modellek sorában szerepel a Buick Lacrosse, a Chevrolet Impala, a Cadillac Deville, a Cadillac DTS, a Buick Lucerne, a Buick Regal LS & GS és a Chevy Monte Carlo. A GM februárban – hasonló problémák miatt - már 2,59 millió Chevrolet Cobaltot és Saturn Iont is berendelt javításra.
A két esetben a közös pont Ray DeGiorgio személye, ő és csapata tervezte a cégóriás számára a most visszahívott autók indítókapcsolóját is. Mary Barra vezérigazgató, amint értesült az évekig eltussolt és félrekezelt problémáról, azonnal kirúgatta a vétles mérnököt 14 munkatársával együtt. Egyébként már egy évtizede érkeztek a GM hálózatához panaszok arról, hogy a legváratlanabb pillanatokban állt le a motor, de a hiba okozóját csak később, 2006-ban tudták beazonosítani. Akkor DeGiorgio korrigálta a tervezési hibát, de arra már nem került sor a következő hat évben, hogy ez a valóságban is megtörténjen, az ügy elsikkadt - ez derült ki a témában készült jelentésekből.
Az igazgatóasszonyt szerdán az amerikai kogresszus energetikai és kereskedelmi bizottsága elé idézték, ahol a Fred Upton szenátor vezette testület tőle vár választ arra, hogy mit tett és mit tesz a GM amerikai autók és használóik biztonsága érdekében. A GM ugyanis mindent egybevetve az idén már húszmillió, különféle okokból visszahívott autónál jár csak Észak-Amerikában, ez több mint a duplája a cég által tavaly világszerte értékesített járműveknek.
Mindezt feltehetően megsínyli a GM által forgalmazott márkák presztízse, jóllehet a kereskedői visszajelzések szerint az ügyfelek megértéssel fogadták a „behívót”, s a helyzet élét az is tompítja, hogy számos már kifutott modell szerepel az érintettek listáján. Ennek és az amerikai életszínvonal javulásának is köszönhető, hogy a General Motors 2008 augusztusa óta legjobb eladási statisztikáját produkálta májusban, amikor is 284 694 járművet adtak el az hazai piacon, ez 13 százalékos éves növekedésnek felel meg.
Lesz tehát miből fedezni azt a hétszázmillió dolláros extra kiadást, amivel a második negyedévben a visszahívások miatt szembesülhet a cég. Eredetileg négyszázmilliós számlával kalkuláltak. Az első negyedévben 1,3 milliárd dolláros extra-szervizköltséget kellett lenyelnie a detroiti vállalatóriásnak a váratlan visszahívási akciók miatt.