Gyakorlatilag csődben van a Lada gyártója

Az AvtoVAZ de facto csődben van, helyzete csak legalább 50 ezer dolgozó leépítésével oldható meg, s ezért a támogatásához szükséges összeget inkább a terület munkaerő-piacának stabilizálására kell fordítani - ezt az álláspontot fogalmazta meg az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium a Kommerszant című lap csütörtökön közölt értesülése szerint, de a kormány aligha fogadja el az értékelést.

Kommerszant egy a minisztériumnak a kormányhoz intézett, mintegy két hete elküldött levéléből értesült a a tárca   álláspontjáról, amelyet csütörtökön az illetékesek megerősítettek.A levélben Andrej Gyementyev miniszter-helyettes Igor Suvalov  miniszterelnök-helyettes megbízásából elemzi a Lada személyautókat  gyártó AvtoVAZ üzleti tervét és féléves beszámolóját annak kapcsán, hogy a konszern a válság kezdetén kapott kamatmentes 24 milliárd  rubeles hitelen felül további 70 milliárdot kért.

Gyementyev szerint a jelenlegi, százezer fő feletti létszámot és  évi 660 ezer autó kibocsátásra tervezték, de az AvtoVAZ az év első 9  hónapjában 269.500 kocsit adott el. Ezért a létszám fenntartása  visszafordíthatatlan romlásba dönti a konszernt. Az AvtoVAZ korábban  bejelentette, hogy közel 30 ezres leépítésre készül, de Suvalov múlt  heti látogatásán ezt túlzásnak nevezte, s a konszern arra  kényszerült, hogy korábbi álláspontja ellenére 5500 főben jelölje  meg a leépítendők létszámát.

Az üzleti tervről Gyemenytev megállapította, hogy az összesen  három, azonos kategóriájú típus gyártására épül, s ez önmagában is  kockázatos stratégia. Emellett rámutatott, hogy az AvtoVAZ és  résztulajdonosa, a francia Renault partnersége nem működik: a  Renault nem bocsátja rendelkezésre azokat az új modelleket, amelyek  az orosz cég nyereséges működéséhez szükségesek lennének, vagyis nem  szándékozik átadni technológiáit.

Végül a miniszter-helyettes rámutatott, hogy az AvtoVAZ adóssága  jelenleg 76,3 milliárd rubel - ebből közel 10 milliárddal a  beszállítóknak tartozik -, ilyen adósságok átstrukturálása piaci  körülmények között nem lehetséges, s azzal zárta értékelését, hogy  ezzel mindazok az előfeltételek megvannak, amelyeket a jogszabály a  csődhöz megkövetel.

Gyementyev szerint ilyen körülmények között értelmetlen az  állami támogatás, továbbá az AvtoVAZ adósságainak tőkésítése is,  ezért a költségvetésből a konszern támogatására szánt összeget  helyesebb lenne a térség munkaerő-piacának stabilizálására fordítani.

A Kommerszant szerint Gyementyev levele az első hivatalos  beismerése annak, hogy a költségvetésből adott támogatás nem menti  meg az AvtoVAZ-t, s egyben az orosz konszern és a Renault  kapcsolatának eddigi legkritikusabb értékelése. Illeszkedik viszont  Vlagyimir Putyin miniszterelnök kijelentéséhez, amely szerint a  Renault befolyásoló részvénycsomagja leolvadhat, ha a francia fél  nem hajlandó befektetni az AvtoVAZ-ba.

A Kommerszant által megkérdezett szakértők szerint a  minisztériumi állásfoglalás fordulatot jelent a válság kezelésének  megközelítésében, még akkor is, ha a végső döntést az Igor Suvalov  vezette válságellenes bizottság mondja ki, várhatóan november 12-én,  és feltehetően elutasítja Gyementyev érvelését, egyrészt mivel a hatalmas konszern csődjének története aligha merül feledésbe a két  év múlva esedékes választásokig, másrészt mert senki nem tudja,  mennyibe kerülhetnek a végkielégítések az AvtoVAZ-nál és a csődje  által érintett további cégeknél.

Az ipari és kereskedelmi minisztérium adatai szerint az orosz  kormány csak idén 101,9 milliárd rubelt költött az autóipar  támogatására: több mint 432 milliárd rubelt különített el az orosz  gyárak termékeinek vásárlására, s ezt az év végéig el is költi,  közel 30 milliárd rubel értékben vállalt garanciákat, 25 milliárd  rubel hitelt nyújtott az AvtoVAZ-nak, és még további összegekkel  támogatta az Oroszországban összeszerelt autókra nyújtott vásárlási  hiteleket.

Közben az Oroszországi Föderációban idén az előző évihez képest  60-70 százalékkal csökkent az eladott autók száma.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.