GVH: legnagyobb, aki igazolni tudja
A GVH közleménye szerint az Autocentrum AAA AUTO Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor bizonyítatlan piacelsőségi állításokat jelenített meg az autókereskedésről, valamint megtévesztő szlogennel reklámozta hétnapos cserelehetőségét. A GVH a jogsértésért 15 millió forint bírságot szabott ki a cégre, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.
A GVH megállapította, hogy az Autocentrum AAA AUTO Kft. 2014 májusától honlapján, a szórólapokon, a direkt marketing levélben és a sajtóhirdetésekben megalapozatlanul használt egyes reklámállításokat. Ezek sorában szerepel, hogy a társaság Magyarországon és Közép-Kelet-Európában a legnagyobb használtautó-kereskedés, amelynél az érdeklődő egy helyen a legtöbb autó közül választhat. De nem fedte a valóságot az sem, hogy a vállalkozás indoklás nélkül, illetve kérdések nélkül hétnapos cserejogot biztosít a használt autókra.
A GVH nem fogadta el a piacelsőségi állítások alátámasztására benyújtott tanulmányt bizonyítékként, mert a tanulmány sem tartalmában, sem formájában nem felelt meg a vizsgált állításoknál elvárt igazolási kötelezettségnek: a felmérés ideje, módszertana ismeretlen, hipotézisei pedig nem feleltek meg a kereskedelmi gyakorlatnak, és a tanulmány nem az Autocentrum AAA AUTO Kft.-re, annak piaci jelentőségére, hanem egyes európai országok használtautó-piaci viszonyaira vonatkozik.
A versenyhatóság a hétnapos cserejogról szóló tájékoztatásról megállapította: egyértelműen azt az üzenetet közvetíti a fogyasztónak, hogy az teljes körű, és az Autocentrum AAA AUTO Kft. a cserejogot általánosan, valamennyi gépjármű esetében biztosítja, annak ellenére, hogy e jog gyakorlásának számos előfeltétele volt.
A GVH a cégre kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelték, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott, és jelentős számú fogyasztót ért el. Azt viszont enyhítő körülményként vették figyelembe, hogy a vállalkozás elismerte mulasztását a cserejoggal kapcsolatos kommunikációjával összefüggésben, illetve az elvárt együttműködési kötelezettséget meghaladóan segítette a GVH Versenytanácsának munkáját.
A hatóság felhívta a figyelmet arra, hogy állításaik igazolására olyan bizonyítékokat vár a vállalkozásoktól, amelyek alátámasztják azok valóságtartalmát, figyelemmel a változó piaci viszonyokra is, és a vállalkozásoknak rendelkezniük kell e bizonyítékokkal már reklámjaik közzététele előtt, hosszabb kampány esetén pedig külön figyelniük kell az eredmények esetleges változásának lehetőségére is.
A versenyhivatal megszüntette az eljárást azon állítások vonatkozásában, hogy a kereskedés 450, illetve 500 autót magában foglaló árukészlettel rendelkezik.