Építő ötlet: gumival jobb

Rekordberuházással végzett a Magyar Közút Nonprofit Zrt.: a Királyegyházát Sellyével összekötő út, a maga 19 kilométerével, a harmadik legnagyobb mellékút-felújítási projekt hazánkban. Különlegessé mégis az tette, hogy a Közgép Zrt. konzorciuma gumival csinálta. Pontosabban gumibitumennel.

A Mol Nyrt. speciális anyagát a kétmilliárd forintból megújult út 700 méteres szakaszán, Kákics térségében alkalmazták a burkolat legfelső, kopórétegének kialakításakor. A használt gumiabroncsok bedarálása nyomán keletkező gumiőrleményt tartalmazó anyag használatával az ígéretek szerint az út mentén élőknek, illetve a közútfenntartóknak egyaránt jobb lesz.

A Közgép vezette, a Swietelsky, az Euroaszfalt és a Magyar Aszfalt részvételével felálló konzorcium által átépített 19 kilométeres mellékút rövidke szakaszán felhasznált gumibitumentől legalábbis azt várják, hogy csökken a gépjármű forgalommal járó menetzaj, ami javíthatja a lakosság életminőségét. Egyúttal a gumiőrleményt tartalmazó burkolat élettartama is hosszabb a hagyományosnál, így karbantartásának költségét is a felére becsülik a szakemberek.

A kivitelezők a gumibitumen beépítése mellett gondoskodtak a teljes útszakasz burkolatának felújításáról, a megsüllyedt szakaszok pályaszerkezetének cseréjéről és a padka újraépítéséről. A kis sugarú ívek belső oldalán előre gyártott útszegély elemeket építettek be az útpadka és az úttest szélének védelme érdekében. Mintegy 2,3 kilométeren pedig az útpályát is kibővítették.

Felújították az összekötőút buszmegállóit is, amelyek mindegyike szabványos öblöt kapott. Ezen kívül a beruházás keretében elvégezték a hidak felújítási munkáit is. A konzorcium végzett az útszakasz víztelenítésével, a vízelvezetés korszerűsítésével, az árkok tisztításával, és a szakemberek lecserélték a sérült, kopott és nehezen látható jelzőtáblákat is.

A Magyar Közút közlése szerint a Királyháza-Sellye összekötő út átépítése az ország harmadik legnagyobb, az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programja keretében megvalósuló mellékút-felújítási beruházása. A listát az összesen 32 kilométernyi Orosháza-Tótkomlós, Orosháza-Mezőkovácsháza útfelújítás párosa vezeti, a dobogó második helyét pedig a Kiskunfélegyházát Kiskunmajsával összekötő út, mintegy 28 kilométere viszi el a Baranya megyei útszakasz elől.

A 2009 és 2013 közti időszakra meghirdetett akciótervek keretében a 30 ezer kilométer országos közút kezelését végző társaság összesen 1315 kilométernyi, 4 és 5 számjegyű mellékútszakasz felújításának lebonyolítására kapott felhatalmazást. A várhatóan 2013 végéig megvalósuló program teljes költsége közel 110 milliárd forint, amiből a Dél-dunántúli régióban 21,4 milliárd forintnyi megítélt támogatás áll rendelkezésre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.