Gumigyártó üzemet épít a Mol
Magyarországi vegyes vállalat alapításáról és autógumikhoz használt gumialapanyag-gyártó üzem létesítéséről kötött megállapodást a Mol és a Japan Synthetic Rubber Corporation (JSR) - közölte a Mol csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde honlapján. A vegyes vállalatban a JSR 51 százalékos, a Mol 49 százalékos tulajdoni részesedéssel rendelkezik majd.
A Tiszaújvárosban felépülő, oldószeres eljárással készült sztirol butadién gumit (S-SBR) gyártó új üzem évi 60 ezer tonnás gyártókapacitással rendelkezik majd, és a piaci kereslet függvényében megvizsgálják a további kapacitásbővítési lehetőséget. A termék értékesítése várhatóan 2017-ben indul meg.
A Mol az MTI érdeklődésére közölte: a beruházás tervezett költségvetése egyelőre nem publikus. A vegyesvállalat bejegyzéséhez a megfelelő európai hatósági jóváhagyások szükségesek. Ezek teljesülése után alakul ki a vállalat szerkezete, költségvetése és menedzsmentje.
A közleményben a befektetés előnyeként említik a magyarországi gumigyártók jelenléte mellett a nyugat-európai gumigyártók könnyű elérhetőségét, továbbá a kelet-közép-európai, oroszországi és törökországi piacok közelségét, ahol a gumigyártás növekedése várható.
A Mol magyarországi leányvállalata, a TVK jelenleg egy 130 ezer tonna éves kapacitású butadién üzem építését végzi szintén Tiszaújvárosban, amely várhatóan 2015-re készül el. Így a Mol csoport által biztosított alapanyag garantálja a vegyes vállalat számára a hosszú távú ellátásbiztonságot. A JSR-rel kötött megállapodás lehetőséget biztosít a Mol számára, hogy az S-SBR piacára belépve, petrolkémiai termékvonalát tovább diverzifikálja - emeli ki a közlemény.
A közlemény szerint az S-SBR szintetikus gumi különleges molekuláris szerkezetének köszönhetően világszerte a gazdaságos, kevesebb üzemanyag fogyasztást igénylő autógumik meghatározó alapanyaga. Az iparágban kiemelkedő tulajdonságú alapanyag tökéletesen megfelel az üzemanyag-hatékony, nedves felületen kiváló tapadással rendelkező gumik gyártásához.
A globálisan egyre szigorodó szén-dioxid kibocsátásra és üzemanyag fogyasztásra vonatkozó szabályozások kedvezően hatnak az S-SBR piacára. A gumik üzemanyag-hatékonyság alapján történő osztályozása jelenleg Japánban, Dél-Koreában és Európában terjedt el, de várhatóan egyre több országban bevezetik majd. Ennek alapján az S-SBR gumik iránti kereslet növekedése várható.