GSM-R: Négy jelentkező

Négy cég jelentkezett a GSM-R vasúti kommunikációs hálózat kiépítésére tavaly decemberben kiírt közbeszerzési felhívásra a pénteken 10 órakor lejárt határidőig.

A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. közlése szerint az eljárás jelenlegi szakaszában a jelentkezők egyelőre jogi, gazdasági, pénzügyi és műszaki alkalmasságukról nyújtanak információt. A részvételi felhívásban meghatározott szempontok alapján kiválasztott legalkalmasabbnak minősített ajánlattevők kapják meg az ajánlattételhez szükséges műszaki dokumentációt.

A közlemény szerint a NISZ Zrt. legkésőbb 60 munkanapon belül megkezdi a tárgyalásokat, amelyek befejeztével – várhatóan 2013 második negyedévének végére – a legjobb ajánlatot adó céggel szerződést köt a GSM-R rendszer megvalósítására.

A NISZ közölte, hogy a projekt 22,6 milliárd forint összköltségvetésű, ennek 85 százaléka uniós forrásból érkezik, a fennmaradó 15 százalékot a költségvetés finanszírozza.    

A NISZ Zrt. 2012. december 22-én hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a GSM-R rendszer megvalósítására 905 kilométer vasúti vonalszakaszon.

Az akkori közlés szerint a projekt célja az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez való csatlakozás, ezen belül is az egységes vonatbefolyásoló rendszerhez szükséges kommunikációs hálózat európai szabványoknak megfelelő magyarországi kiépítése.

A GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) egy GSM-technológián alapuló, vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat, amely lehetővé teszi a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, valamint a szabványos, hangalapú összeköttetéseket a vasúti kiszolgáló személyzetnek.

Az Európai Unió jelentős támogatásokkal igyekszik ösztönözni a GSM-R kiépítését a kelet-európai országokban.

Ennek segítségével bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a rendszer tagországainak vasúti folyosóin, hogy nem befolyásolja haladását az egyes országok szisztémáinak különbözősége: határátlépésekor nem kell megállnia, átállnia az egyes országok eltérő rendszereire, nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetőt váltani, így csökken a menetidő.

A hírek szerint a lehetséges indulók között van a finn Nokia Siemens Networks, az osztrák Kapsch és két kínai cég, a Huawei és a ZTE.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.