Gólpassz Szijjártótól: Dunakeszire megy a CAF
Mindehhez a kereteket a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és CAF együttműködési megállapodása teremtette meg. A kedden aláírt dokumentum szerint a spanyol járműgyártó kötöttpályás járművek magyarországi gyártásában, tesztelésében, felújításában és karbantartásában működik együtt hazánkkal.
A HITA közleménye szerint, az együttműködés révén magyarországi beszállítók válhatnak a világhírű cég üzleti partnerévé, és tovább erősödhet a jelenleg is húzóágazatnak számító hazai járműipar. A több mint százéves múltra visszatekintő, az Egyesült Államokban, Mexikóban, Brazíliában és Franciaországban is gyártóbázissal rendelkező spanyol járműipari cég a megállapodás alapján Dunakeszi körzetében nagyvasúti és városi közlekedési eszközök – különösen villamosok, metrók és elővárosi vasúti járművek – gyártását, tesztelését, felújítását és karbantartását végzi majd.
A debreceni 2-es villamos vonalára villamosokat és a MÁV számára vagonokat biztosító, a közelmúltban a BKK által meghirdetett, 37 villamos beszerzéséről szóló versenytárgyalást megnyerő társaság, a dokumentum aláírásával azt a szándékát is kifejezte, hogy gyártási munkálatait a jövőben egyre nagyobb hányadban valósítaná meg magyarországi helyszínen, magyar erőforrások igénybevételével. A cég magyarországi beszállítóktól vásárolna alkatrészeket, alkotórészeket és eszközöket, sőt, azt sem zárja ki, hogy előbb-utóbb saját üzemet, illetve gyárat hoz létre hazánkban.
„A világszínvonalat képviselő vállalatokkal kötött együttműködések erősítik a magyar gazdaságot" – jelentette ki Szijjártó Péter kijelölt külgazdasági és külügyminiszter-helyettes, aki a megállapodás aláírását és a CAF törekvéseit üdvözölve azt is hangsúlyozta, hogy a kormány célja nemcsak a külföldi befektetetők Magyarországra csábítása, hanem a hazai kis- és középvállalkozások erősítése érdekében a magyarországi beszállítók arányának növelése is. A HITA fentiek jegyében támogatja majd a CAF-ot magyar beszállítói köre kialakításában, többek között a potenciális beszállítók ajánlásával, fejlesztési feladataik végrehajtásának ellenőrzésével.
A HITA közölte azt is, a megállapodás tovább erősíti a járműipar magyarországi húzóágazat szerepét, amit igazol, hogy az ágazatban foglalkoztatottak száma 112 ezer fő, járműipari beszállítónak pedig jelenleg 712 magyar vállalkozás számít.
A megállapodás aláírásáról szóló közleményből csak az maradt ki, hogy a CAF letelepítéséhez a kormánynak alighanem még meg kell szabadulnia egy ugyancsak világszínvonalat képviselő vállalattól. Dunakeszin, a spanyol járműgyártó számára kiszemelt telephelyet legalábbis, MÁV és a a kanadai-német Bombardier közös cége használja. Márpedig, a nemzetközi piacon a CAF egyik meghatározó versenytársának számító Bombardier nem feltétlenül fogadja örömmel az új beköltözőt, és feltételezhető, hogy spanyolok sem ellenlábasuk vigyázó tekintete mellett akarják tesztelni legújabb fejlesztéseiket.
Mindenesetre a kellemetlen helyzetekkel fenyegető összeköltözés megakadályozására a kormánynak megvannak a tervei. Ezek lényege, hogy a magyar cégét az utóbbi időben kevés megrendeléshez juttató Bombardiernek mennie kell.