Giró-Szász: lesz reklámadó
A jelenlegi állapot szerint lesz reklámadó – válaszolta a túlzottdeficit-eljárás megszüntetésére vonatkozó brüsszeli ajánlás következményét firtató kérdésre Giró-Szász András kormányszóvivő szerdán. Egyben arról is tájékoztatott, hogy a miniszterelnök Lázár Jánost, a miniszterelnökséget vezető államtitkárt bízta meg azzal, hogy tárgyalásokat folytasson ez ügyben a reklámszövetséggel. A kormány szerdai ülésén eleddig nem tárgyalt a kérdésben – tette hozzá. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kifejtette: a szektorális különadókról, illetve a tranzakciós illetékről a kormány szerdai ülésén nem tárgyal, a reklámadóról készült előterjesztés.
A reklámadót múlt héten "dobták be a köztudatba". Akkor az Orbán Viktor és Varga Mihály egyeztetéséről tudósító Rogán Antal frakcióvezető annyit mondott, a kabinet május 29-ei, szerdai ülésén már zöld utat is adhatnak a reklámadó bevezetésének. Az elképzelés szerint a reklámadót a hirdetést megjelentető médiumnak kell megfizetnie a reklám közzétételéből származó bevétele után. Nem kell adót fizetni a politikai és a társadalmi célú hirdetések után, minden mást azonban megadóztatna a kabinet, így a televíziós vásárlásokat és a médiaszolgáltatások, illetve a műsorszámok támogatását, a szponzorációt is.
A reklámadó sávos rendszerű lenne: évi egymilliárd forint bevételig nem kell adót fizetni, 1–5 milliárd forint között egy százalék, 5–10 milliárd forintnál már tíz százalék, a tízmilliárd forint feletti hirdetési bevételre pedig húszszázalékos adót vetne ki a kabinet. A progresszív rendszer miatt az elvonás elsősorban a nagy kereskedelmi televíziókat, így az RTL-t és a TV2-t érintheti érzékenyen. A reklámközlőknek idén július 20-ig kell megállapítaniuk és bevallaniuk a reklámadót, melyet két egyenlő részletben, augusztus 20-ig, illetve november 20-ig kell befizetniük.
A Fidesz-frakció nem sokkal a tervek ismertetése után jelezte, hogy egyetért a kormányzati törekvéssel. Rogán Antal helyesnek nevezte, hogy az uniós terhek csökkentése érdekében a milliárdos reklámbevételű cégektől hozzájárulást kérjenek, majd évi tízmilliárd forintra taksálta az új adóból származó bevételeket.
A elhangzó bírálatokra reagálva Varga Mihály a héten már úgy nyilatkozott: nem attól kell tartani, hogy ettől lesz veszteséges, vagy ettől kerül eladásközeli állapotba néhány cég. A média egy olyan terület, ahol évente 170 milliárd forint fordul meg, megy át, aki reklámozni tud, az nyilván elszánja magát bizonyos lépésekre. A közzétevő pedig van olyan helyzetben, hogy ebből a reklámtortából valamit visszaadjon az államnak közteherviselés címszó alatt – vélekedett. Idő közben a kormány részéről arról is beszéltek: nem tartanak attól, hogy nagy tévétársaságok végül kivonulnak Magyarországról a reklámadó miatt. Mérlegelik majd a júliusi, illetve a 2014-es januári bevezetést is, „a részletek, a sávok és százalékok pedig változhatnak pozitív irányba” – mondták kedden.