Gerendai Károly: a válság önmagát gerjeszti
A magyar gazdaság helyzetét alapvetően elkeserítőnek, lehangolónak tartja Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Menedzsment Iroda Kft. ügyvezető igazgatója, aki a napokban vette át az Ernst and Young nemzetközi cég díját, "Az év üzletembere 2008" elismerést, ugyanakkor úgy véli, nem szabad feladni, hátratett kézzel arra várni, hogy majd valaki más oldja meg helyettünk a problémákat.
A díjazott vállalkozó elmondta: elkeserítőnek tartja, hogy majd húsz évnyi kapitalizmus után is, a többség alapvetően az államtól várja a megoldást a problémáira, és a politikai elit igyekszik ezt az igényt elvtelenül kiszolgálni.
Gerendai Károly a magyar gazdaság nagy hibájának tartja, hogy nem elég hatékony, túl magasak a vállalkozások terhei, mert kevés az aktív befizető a költségvetésbe. Az államigazgatás és a közféra túlméretezett, rossz hatékonyságú, és emellett olyan szociális rendszert hordoz, amely meghaladja a lehetőségeket.
A jelenlegi gazdasági válság legnagyobb baja, hogy egy önmagát gerjesztő folyamat zajlik. Ha a kereslet csökkenésére leépítésekkel, a termelés visszafogásával reagálnak a cégek, az tovább fokozza a fogyasztás csökkenést. Az persze egyáltalán nem baj, ha megszünik a hitelekből finanszírozott, a lehetőségeket meghaladó túlfogyasztás. De nem szabad átesni a ló túloldalára. Azon kellene gondolkodni, hogyan lehetne a hazai gazdaságot erősíteni, például azzal, hogy aki fogyaszt vásároljon lehetőleg hazai termékeket - mondta.
"Én sem tudom a jó megoldást, de ezekben a helyzetekben keresni kell, hogyan lehet előre menekülni, hogyan lehet új piacokat találni és javítani a hatékonyságot" - tette hozzá.
Gerendai Károly szerint a politikusoknak szakítaniuk kellene azzal az álszent magatartással, hogy a problémákhoz azért nem nyúlnak, mert az népszerűtlen intézkedéseket jelentene, és ezzel negatívan befolyásolnák a választói szimpátiát. Úgy látja, hogy vannak a válságnak pozitívumai is, például elindult egy folyamat és a válság egyre több lépést kényszerít ki a döntéshozókból, de még ahol lehet, megpróbálják megúszni a felelős döntéseket. A bajban összefogásra és nem széthúzásra van szükség - hangsúlyozta.
Az üzletember azzal számol, hogy vállalkozását több szempontból is érinti a válság. Egyrészt a rendezvényeket támogatók, az ott reklámozók költései csökkennek, másrészt a közönség szórakozási lehetőségei egyre visszafogottabbak lesznek. A cégnél gondolkodnak, hogyan lehetne még nagyobb, még hatékonyabb nemzetközi reklámkampányt indítani, hogyan lehet az emberek számára vonzóbb programokat, szolgáltatásokat kialakítani, hogyan lehetne kedvezményeket adni azoknak, akik kiszorulnának a rendezvényeikről. Az idén mindenképpen költséghatékonyabban kívánják lebonyolítani a szokásos rendezvényeket.
Gerendai Károly 1993-ban Müller Péter Sziámival és Szekfű Balázzsal létrehozta az első Sziget Fesztivált. Az első fesztivál 26 millió forintos költségvetéssel, két színpadon, kétszáz koncerttel, nyolcvan filmmel és negyven színházi produkcióval indult, és több mint 43 ezer látogatót vonzott. Mára a Sziget Fesztivál Európa egyik legismertebb ifjúsági kulturális rendezvénye, évente közel 60 programhelyszínnel, 2,7 milliárdos költségvetéssel és 400.000 látogatóval.
A fesztivál éves szervezésére alapított Sziget Kft. nevét számos egyéb neves rendezvény is fémjelezi, köztük az erdélyi Félsziget fesztivál, a Gyereksziget, a VOLT Fesztivál és a Balaton Sound.
A Sziget Kft. értékesítési árbevétele 2007-ben 3,399 milliárd forint volt, 202,766 millió forint eredményt ért el. A társaság 2008. évi várható adatok alapján 3,852 milliárd forint nettó értékesítési árbevétellel és 229 millió forint eredménnyel számol.
Gerendai Károly nevéhez számos társadalmi és szakmai kezdeményezés fűződik. Egyik kezdeményezője és elnökségi tagja a Médiaúnió elnevezésű, a hatékony társadalmi célú kommunikációra szerveződött, reklám és média szakmai összefogásnak. Alapítója a Magyar Koncertpromóter Szövetségnek valamint a közéleti személyiségeket tömörítő Szeretem Magyarországot Klubnak. 2005-ben életre hívta és azóta is koordinálja a PANKKK elnevezésű szakmai érdekegyeztető fórumot, amely előkészítette a könnyűzenei szakma piaci működésének feltételeit megteremtő kormányzati programot.
Gerendai Károly az Ernst Ú Young "Az év Üzletembere 2008" díj mellett több elismerést is kapott, köztük a Budapestért Díjat, az Ifjúsági és Sportminisztérium Arany Titán díját, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Pro Turizmo díját és a Vállalkozók Országos Szövetség "Év Vállalkozója" díját. 2002-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét.