Gerendai Károly: a válság önmagát gerjeszti

Az év üzletembere szerint lehangoló a gazdaság helyzete, de nem szabad feladni.

A magyar gazdaság helyzetét alapvetően elkeserítőnek, lehangolónak tartja Gerendai  Károly, a Sziget Kulturális Menedzsment Iroda Kft. ügyvezető  igazgatója, aki a napokban vette át az Ernst and Young nemzetközi  cég  díját, "Az év üzletembere 2008" elismerést, ugyanakkor úgy  véli, nem szabad feladni, hátratett kézzel arra várni, hogy majd  valaki más oldja meg helyettünk a problémákat.

A díjazott vállalkozó elmondta: elkeserítőnek tartja, hogy majd húsz évnyi kapitalizmus után is, a többség  alapvetően az államtól várja a megoldást a problémáira, és a  politikai elit igyekszik ezt az igényt elvtelenül kiszolgálni.

Gerendai Károly a magyar gazdaság nagy hibájának tartja, hogy  nem elég hatékony, túl magasak a vállalkozások terhei, mert kevés az  aktív befizető a költségvetésbe. Az államigazgatás és a közféra  túlméretezett, rossz hatékonyságú, és emellett olyan szociális  rendszert hordoz, amely meghaladja a lehetőségeket.

A jelenlegi gazdasági válság legnagyobb baja, hogy egy önmagát  gerjesztő folyamat zajlik. Ha a kereslet csökkenésére leépítésekkel,  a termelés visszafogásával reagálnak a cégek, az tovább fokozza a  fogyasztás csökkenést. Az persze egyáltalán nem baj, ha megszünik a  hitelekből finanszírozott, a lehetőségeket meghaladó túlfogyasztás.  De nem szabad átesni a ló túloldalára. Azon kellene gondolkodni,  hogyan lehetne a hazai gazdaságot erősíteni, például azzal, hogy aki  fogyaszt vásároljon lehetőleg hazai termékeket - mondta.

"Én sem tudom a jó megoldást, de ezekben a helyzetekben keresni  kell, hogyan lehet előre menekülni, hogyan lehet új piacokat találni  és javítani a hatékonyságot" - tette hozzá.

Gerendai Károly szerint a politikusoknak szakítaniuk kellene  azzal az álszent magatartással, hogy a problémákhoz azért nem  nyúlnak, mert az népszerűtlen intézkedéseket jelentene, és ezzel  negatívan befolyásolnák a választói szimpátiát. Úgy látja, hogy  vannak a válságnak pozitívumai is, például elindult egy folyamat és  a válság egyre több lépést kényszerít ki a döntéshozókból, de még  ahol lehet, megpróbálják megúszni a felelős döntéseket. A bajban  összefogásra és nem széthúzásra van szükség - hangsúlyozta.

Az üzletember azzal számol, hogy vállalkozását több szempontból  is érinti a válság. Egyrészt a rendezvényeket támogatók, az ott  reklámozók költései csökkennek, másrészt a közönség szórakozási  lehetőségei egyre visszafogottabbak lesznek. A cégnél gondolkodnak,  hogyan lehetne még nagyobb, még hatékonyabb nemzetközi  reklámkampányt indítani, hogyan lehet az emberek számára vonzóbb  programokat, szolgáltatásokat kialakítani, hogyan lehetne  kedvezményeket adni azoknak, akik kiszorulnának a rendezvényeikről.  Az idén mindenképpen költséghatékonyabban kívánják lebonyolítani a  szokásos rendezvényeket.

Gerendai Károly 1993-ban Müller Péter Sziámival és Szekfű  Balázzsal létrehozta az első Sziget Fesztivált. Az első fesztivál 26  millió forintos költségvetéssel, két színpadon, kétszáz koncerttel,  nyolcvan filmmel és negyven színházi produkcióval indult, és több  mint 43 ezer látogatót vonzott. Mára a Sziget Fesztivál Európa egyik  legismertebb ifjúsági kulturális rendezvénye, évente közel 60  programhelyszínnel, 2,7 milliárdos költségvetéssel és 400.000  látogatóval.

A fesztivál éves szervezésére alapított Sziget Kft. nevét számos  egyéb neves rendezvény is fémjelezi, köztük az erdélyi Félsziget  fesztivál, a Gyereksziget, a VOLT Fesztivál és a Balaton Sound.

A Sziget Kft. értékesítési árbevétele 2007-ben 3,399 milliárd  forint volt, 202,766 millió forint eredményt ért el. A társaság  2008. évi várható adatok alapján 3,852 milliárd forint nettó  értékesítési árbevétellel és 229 millió forint eredménnyel számol.

Gerendai Károly nevéhez számos társadalmi és szakmai kezdeményezés fűződik.  Egyik kezdeményezője és elnökségi tagja a Médiaúnió elnevezésű, a  hatékony társadalmi célú kommunikációra szerveződött, reklám és  média szakmai összefogásnak. Alapítója a Magyar Koncertpromóter  Szövetségnek valamint a közéleti személyiségeket tömörítő Szeretem  Magyarországot Klubnak. 2005-ben életre hívta és azóta is  koordinálja a PANKKK elnevezésű szakmai érdekegyeztető fórumot,  amely előkészítette a könnyűzenei szakma piaci működésének  feltételeit megteremtő kormányzati programot.

Gerendai Károly az Ernst Ú Young "Az év Üzletembere 2008" díj  mellett több elismerést is kapott, köztük a Budapestért Díjat, az  Ifjúsági és Sportminisztérium Arany Titán díját, a Gazdasági és  Közlekedési Minisztérium Pro Turizmo díját és a Vállalkozók Országos  Szövetség "Év Vállalkozója" díját. 2002-ben megkapta a Magyar  Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.