Gépjárműpiac: előre és vissza
Idén minimális fejlődést vár és az immár a negyedik éve tartó fejlődés folytatására számít a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, Erdélyi Péter, aki a személyautóknál és kishaszonjárműveknél is 10-10 százalékos, a motorkerékpároknál 5 százalékos forgalomnövekedést jósol. Az utolsó negyedév kishaszonjármű-forgalmát jelentősen megdobta a Matolcsy György vezette MNB kkv-s növekedési hitelprogramja.
Erdélyi szerint kedvezőtlen, hogy 2010 óta folyamatosan nő a használtautó-import, talán 2020-ban fordul a trend. A behozott használtak 30 százaléka prémiummodell, ám többnyire 20 éves, ami tovább öregíti az immár 13 éves magyarországi járműpark összetételét. Ezek javítási költségei jóval magasabbak az átlagnál, ami inkább az illegális műhelyek, vagyis a feketegazdaság felé tereli majd az ügyfeleket és pénzeket.
Az egyenlő versenyfeltételeket hiányolja továbbra is az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke, Knezsik István, aki elmondta, hogy kenőolajfronton sikerült felére csökkenteni a feketekereskedelmet, mely tavaly 40 ezer literre csökkent, miközben nem fogyott a járműállomány. Bár már jogszabállyal is büntethető, továbbra is manipulálják a kilométerórákat, aminek rengeteg közlekedésbiztonásgi veszélye is van. Hiába kötelezőek az új autóknál az EURO6-os motorok, a környezetet egy másik területen rontjuk: évente húszezer roncsot illegálisan temetnek el Magyarországon.
Megfelezte a válság a haszonjárművek piacát is. Dér Péter, az MGE elnökségi tagja elmondta, hogy a forgalomba helyezések 85 százaléka nyergesvontató, zek pedig csak külföldön közlekednek és külföldön járnak szervizbe is. Az utolsó negyedévre esett a teherautó-vásárlások jelentős része, ami majdnem elérte a kétezer darabot, mert meglódultak az elővásárlások, mert EURO5-ös besorolású kamiont csak december 31-ig lehetett forgalomba helyezni. 2014-ben 3600 nehéz-teherautó eladásával lehet számolni, a zuhanás oka a tavalyi elővásárlás, így a 16 tonna feletti járművek forgalma az első negyedévben szinte elhanyagolható. Magyarországon 14 ezer busz szerepel a nyilvántartásban, ebből 10 ezret kellene lecserélni, és évi hatszáznál több újat kellene forgalomba helyezni ahhoz, hogy jelentősen fiatalodjon a buszpark.
Ötödik éve szenved a motorkerékpár-piac, mely a legkisebb szegmens is a gépjárműveknél. Szloboda Tamás elnökségi tag ötszázalékos piaci növekedést és regisztrációsadó-csökkentést vár, mert némely modellen 66 százalékos az adóteher. Jelenleg egy 125 köbcentiméteres motorra 95 ezer forint a regisztrációs adó, ami nagyobb, mint egy 1,4 literes benzines új autóra. Továbbra is szerepel az MGE javaslatai között a kismotorok rendszámosítása.
Tavaly 1900 motorkerékpárt regisztráltak, a decemberi 20 százalékos növekedés javította az éves szinten kismértékű növekedést, melyben jelentős szerepe volt egy rendőrségi tendernek és annak, hogy bővült B-kategóriás jogosítvánnyal is vezethető. A motorok 76 százaléka blokkolásgátlós. Nem regisztrált 50 köbcentisnél kisebb motorok forgalma tavaly 4700 darab volt, ami stagnálást jelent. Két kínai márka megszűnt Magyarországon. Magyarországra tavaly 5600 darab használt motorkerékpár érkezett, ezek átlagkora 14 év. A hazai park jelenleg 153 ezer darabos motorkerékpárpark kora 17 év.
Ahogy arról már beszámoltunk, több új kocsi kelt el, de nem a hazai piac bővült, mert nőtt a re-export. Továbbra is hiányoznak a magánvásárlók a szalonokból. A hazai kereskedésekben 6 százalékkal több új személyautót helyeztek forgalomba, ám ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy nőtt a belföldi fogyasztás. A 2013-ban felrendszámozott 56,5 ezer új személygépkocsiból tízezer egyetlen kilométert sem gurult saját kerekén magyar közutakon, mert egy-két hét vagy hónap múlva tréleren utazott német és osztrák kereskedőhöz, majd azoktól került végleges tulajdonoshoz.
A magyarázat egyszerű: az EU piacánál jóval olcsóbb magyarországi nettó árak miatt még úgy is megéri a külföldi kereskedőknek nálunk vásárolni, ha a regisztrációs adó megfizetése után kivonják a forgalomból az új autót, melyet aztán a magyar rendszámtól megszabadulva kamionon szállítanak külföldre, a reexport mértéke több márkánál 30 százalékos, de van, amelyiknél csak minden második új kocsi marad itthon. Az autógyártók egyelőre szemet hunynak a trükk fölött. A jogilag használt, de gyakorlatilag új kocsival való kontinentális újraelosztást az euró-forint árfolyam is ösztönözte.
Miközben az új autók ezrei vándorolnak külföldiekhez, használtak tízezrei érkeztek hozzánk, számuk tavaly már minden hónapban meghaladta az újakét. A regisztrációs adó enyhítésének hatására 2012-ben 71 százalékkal ugrott meg az import volumene, tavaly pedig 70 ezerre ugrott a behozott használt autók száma, ami 30 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, annak ellenére, hogy az euró árfolyama többnyire 295-300 forint között volt. Itthon egyre kevesebben tudnak újat venni, vagy 5-6 éves kocsit fiatalabbra cserélni, a beszámításos üzletek csökkenése miatt áruhiány van a hazai használtautó-piacon, ahol egyre több albán, bolgár és román kereskedő is vásárol.
Ötödik gyenge évén van túl a magyar autópiac, és bár tavaly már mutatkoztak élénkülés jelei, de 2014-re is csak óvatos optimizmus indokolt, mert a növekedést korlátozzák a hitelbe ragadt ügyfelek, akik közül 150 ezer küzd törlesztési gondokkal, ez nagyjából az elmúlt három évben forgalomba helyezett új személygépkocsik számának felel meg. Az előrejelzések szerint idén sem várható jelentős fellendülés, mert továbbra sincsenek magánvásárlók a szalonokban, melyeknek száma a válság előtt ezerről egy év alatt 860-ra, majd az idei év elejére 270-re csökkent.
A tavaly forgalomba helyezett 56,7 ezer új személyautó és 11,5 ezer kishaszonjármű az előbbi esetében 5,7 százalékos, utóbbinál 4,8 százalékos növekedést jelent, a vásárlások 80 százaléka céges. A JATO Dynamics elemzője, Horváth Györgyi szerint a forgalom nagyjából a várakozásnak megfelelően alakult, ám az üzletág fennmaradásához legalább évi százezer újautó-eladásra lenne szükség. 2014-re 7-10 százalékos piacnövekedés várható, ami még mindig messze elmarad a nyereséges működéshez szükséges darabszámoktól.
Az idei évre szóló növekedési előrejelzést az elöregedett autópark lassú cseréjére alapozza a szakértő, aki szerint a folyamatosan emelkedő szervizköltségek is inkább új autó vásárlására ösztönzik majd a cégeket és magánembereket. Idén is befolyásoló tényező lesz a valójában nem belföldi eladású, vagyis reexportált autók mennyiségének alakulása, ennek mértéke tavaly a piac ötödét jelentette. Jelentősebb piacnövekedésre csak a szakmát támogató adókedvezmények és kormányzati ösztönzőprogramok bevezetésével lehet számítani.