Futja roncsprémiumra: száguld az orosz autópiac
Az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint Oroszországban 2011-ben 2,653 millió, decemberben 251 ezer új autó kelt el, ami éves szinten 39 százalékos, az utolsó hónapban 23 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Az AEB Autógyártó Bizottságának elnöke, David Thomas szerint 2012-ben is további növekedéssel és 2,8 millió új autó eladásával lehet számolni, mert egyelőre futja roncsprémiumra az orosz gazdaság energiabevételeiből. A központi pénzből támogatott autócsereprogram keretében ötvenezer rubellel (1 rubel = 7,4 Ft) olcsóbban vehetnek orosz gyártmányú új autót azok, akik leadják tízévesnél öregebb kocsijukat. Nem véletlen, hogy a toplistán az első kilenc modell hazai gyártású, és 2011-ben az oroszországi gyártású autók között több volt a német, francia, japán és dél-koreai, mint a klasszikus hazai márka.
Szerencsés esetben az orosz piac 2012-ben érheti el a válság előtti 2,9 milliós szintet, és ezzel ismét esélye lehet a németek megelőzésére. A Boston Consulting csoport 2013-ra 3 milliós orosz autópiacot jósol, és előrejelzésében 2018-at jelöli meg a németek legyőzésének évére. Addig marad a második hely az európai autóligában.
Az eladási lista élén továbbra is az AvtoVAZ termékei szerepelnek. Tavaly 580 ezer Lada kelt el, ami 11 százalékos növekedést jelent egy év alatt, ez elmarad a piaci átlagtól, és decemberben tovább rontotta pozícióját a Lada, melynek forgalma 15 százalékkal csökkent.
2011-ben is az AvtoVAZ termékei vezetik a modellek listáját: a Kalina (143 ezer db), a Priora (139 ezer db), a Samara (123 ezer db) és az immár veterán, de kifutó 2107-es család (113 ezer db). Ötödik helyre sikerült felkapaszkodnia a Hyundai Solarisnak (97 ezer db), és hatodik a szentpétervári Ford Focus (82 ezer db) és az ugyancsak oroszországi gyártású Renault Logan, melyből 82 ezer kelt el.
A tízezernél nagyobb volumenűek között a növekedési rekordot a duplázó Daewoo tartja, majd a plusz 88 százalékos Hyundai következik.