Fusizó közhivatalnok
A dolog érdekessége csak az, hogy a kormányhivatal a fogyasztóvédelem regionális szerve. Azaz: a tanfolyamokon tanító hivatalnokok feladata lehet később, hogy adott esetben ellenőrizzék, netán bírságolják az oktatásból kikerülő szakembereket alkalmazó cégeket.
Úgy tudni azonban, hogy az FMK mellett több, korábban akkreditált képző cégnél is a fogyasztóvédelemben dolgozó közhivatalnokok fognak tanítani. Bár a hatályos jogszabályok nem tiltják, hogy a fogyasztóvédelmi szerveknél dolgozók oktatási tevékenységet végezzenek, ugyanakkor számos forrásból úgy tudjuk, hogy az összeférhetetlenség-gyanús helyzet immáron a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) figyelmét is felkeltette. Ahogy beszámoltunk róla, a fogyasztóvédelmi törvény tavaly decemberi módosítása tette kötelezővé a 250-nél több főt foglalkoztató szolgáltatócégek számára a megyénként legalább egy fogyasztóvédelmi referens alkalmazását.
Mivel fogyasztóvédelmi szakirányú képzettséggel csak igen kevesen, illetve a törvény által megkövetelt, többéves szakmai gyakorlattal még kevesebben rendelkeznek, így a jogszabály-módosítással egy csapásra több ezer nagy cég számára vált kötelezővé, hogy beiskolázzák a munkatársaikat. Oktatási körökben ugyanakkor nem lehetett hallani túlzott örömködésről, annak ellenére, hogy több százmillió forintos üzlet jelent meg a piacon. A legtöbb ilyen profilú társaságnak ugyanis esélye sincs arra, hogy szakképzett oktatót találjon. A fogyasztóvédelemben jártas, szakképzett oktatógárda ugyanis szinte kizárólag a fogyasztóvédelmi hatóságok munkatársaiból kerülhet ki, azonban a legtöbb cégnek nincs ilyen kapcsolata a fogyasztóvédelmi szervekkel.
Végül összesen mindössze kilenc cég mozdult rá a képzésre, köztük – mint arról írtunk – a Fogyasztóvédelmi Referens Képző és Közvetítő Kft., ahol a vállalat mögött a fogyasztóvédelmi képzést kiagyaló Németh Szilárd rezsibiztos közvetlen munkatársai sejlettek fel. A kormányközelinek vélelmezett vállalkozás mellett számos más, zömében kisebb helyi oktatócég, illetve egy-két, a fogyasztóvédelem világában ismerős társaság kért és kapott akkreditációt a tanfolyamokra a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH). A cégek honlapjain tallózva az oktatók között – már ahol feltüntetik – számos, a fogyasztóvédelmi közigazgatásból ismert névre lehet bukkanni.
Bár jogszabály szerint az oktatói tevékenység nem összeférhetetlen a közalkalmazotti munkakörrel, az NFH dolgozói sem oktatóként, sem pedig vizsgáztatóként nem vesznek részt a referensi tanfolyamokon – mondta el érdeklődésünkre Fülöp Zsuzsanna, az NFH szóvivője. Ugyanakkor a kormányhivatalokhoz rendelt regionális fogyasztóvédelmi szervekre nem vonatkozik ilyen megkötés. Így az akkreditációt kapott Fejér Megyei Kormányhivatal a honlapján is hangsúlyozza, hogy a jogszabályok számukra lehetővé teszik a tanfolyam indítását.
„A megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelősége eddig is tartott tájékoztató előadásokat kereskedőknek, a gazdasági élet szereplőinek, tehát mindazoknak, akiket egyébként ellenőrizni jogosult. Ezt megelőző céllal valósítottuk meg eddig is. Nem a büntetés volt a cél. Álláspontunk szerint az a legfontosabb, hogy a szolgáltatók, kereskedők, a gazdasági élet szereplői tájékozottak, felkészültek legyenek” – indokolták a hivatal lépését az FMK-nál. Érdeklődésünkre a KIM-nél elmondták: a minisztérium bejelentés alapján elvi állásfoglalást adott a kormánytisztviselők részvételéről a fogyasztó védelmi referens-képzésben. Ennek során a KIM arra jutott: összeférhetetlenség akkor áll fenn, ha a fogyasztóvédelmi referensek képzését végző cégnél oktató kormánytisztviselő az oktatásban részt vevő vállalattal szemben ellenőrzést folytat le, vagy a vele szemben indított hatósági eljárásban részt vesz.
Minden esetben a területi fogyasztóvédelmi iroda vezetője dönti el, hogy ki taníthat a képzéseken. Máshogy látják ezt az akkreditációt kapott cégek közül többen is, akik igencsak ferde szemmel néznek a hatósági versenytársra. Az egyik, nevének elhallgatását kérő társaság vezetője szerint: az problémásnak tűnik, hogy egy közhivatalnok egyik nap fizetett oktatóként, másnap pedig hatósági ellenőrként jelenhet meg egy cégnél. Egy másik cégnél úgy jellemezték a helyzetet, hogy ennyi erővel a pénzügyi felügyelet szerepét ellátó Magyar Nemzeti Bank is tarthatna az üzletkötő vállalkozásoknál brókerképzést.
Arról nem is beszélve, hogy versenyelőnybe kerülhetnek azok a cégek, amelyeknek sikerült állami hivatalnokokat „igénybe venniük”. A főállásban állami alkalmazott oktatók ugyanis könnyen lehet, hogy munkaidőben, a munkakörükhöz kapcsolódó infrastruktúra – autó, telefon, számítógép –segítségével tudnak beszállni a munkába, így nyilvánvalóan jóval olcsóbbak tudnak lenni, mint a versenypiacról verbuvált tanárok. Igaz, ennek a logikának némileg ellentmond, hogy az FMK meghirdetett tanfolyam-árai egyáltalán nem tartoznak a legolcsóbbak közé. Az FMK érdeklődésünkre leszögezte, hogy a képzést akkor indítják, ha megfelelő számú lesz a jelentkező, ha a bevételek fedezni fogják a tanfolyam költségeit – benne a terveik szerint nyolc szakember óradíját is.