Fővárosi taxik: a szövetség 290 forintos kilométert szeretne

Az Országos Taxis Szövetség fix, hatósági árat szeretne: ez 550 forintos alapdíjat és 290 forintos kilométerdíjat tartalmazna.

A készülő budapesti taxisrendeletet a közelmúltban véleményezésre megküldték az érdekvédelmi szervezeteknek, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) a napokban vissza is küldte a főváros számára. Ebből kiderül, hogy a szövetség 550 forintos alap-, 290 forintos kilométerdíjat és percenként 72 forintos várakozási díjat tart megalapozottnak. Metál Zoltán, az OTSZ elnöke a Nol.hu-nak elmondta, hogy erről szeptember 14-én az önkormányzat, a BKK, a Főtaxi és a BKIK vezetői egyeztettek. Ott elhangzott, hogy ezzel a rögzített hatósági áras tarifával egyetértenek. (Az érdekvédelem azt is javasolja, hogy ezt évente vizsgálja felül a főváros.) Ugyanakkor azt jelezték, hogy a hatósági maximált ár rendszerét elutasítják, azt az OTSZ tagjai nem támogatják, így persze azt sem szeretnék, ha egy ilyen javaslatot tartalmazó rendelettervezet kerülne a közeljövőben a közgyűlés elé.

Az OTSZ azt is szeretné elhelyeztetni az elképzelések között – folytatta –, hogy egy jól átlátható ellenőrző rendszer épüljön ki belátható időn belül. Ezt a BKK működtethetné – mondják. Jelenleg ugyanis, ha egy taxis átveri az utasát, nem lehet hatékonyan eljárni ellene. Ma legfeljebb a taxis mögött álló céggel szemben lehet szankciókat tenni, ám ettől még a sofőr másnap ugyanúgy autóba ülhet, mint előzőleg. Az lenne az cél, hogy a sofőrökkel szemben is el lehessen járni. Ez több európai országban is működik, miért ne működhetne Budapesten is? – tette fel a kérdést. Ehhez – szerintük – december végéig kellene kidolgozni a nagyobb létszámú, kiterjedt próbautazásra épülő ellenőrzési rendszert.

Azt is javasolja a szövetség, hogy a droszthelyek kialakítását gondolják újra. Most ugyanis ott vannak ilyenek, ahol nem feltétlenül kellenek, ráadásul ott parkolóhelyekre nagyobb szükség lenne. Az például életszerű megoldásnak látszik, amit Bécsben is alkalmaznak, hogy egyes parkolóhelyek elején és végén alakítanának ki, de egyáltalán nem ésszerűtlenül sok férőhelyes drosztokat.

Az elképzeléseiket tartalmazó válaszlevél szerint a társaságok szabadjelzéseit meg kellene tartani. Így az utasok is jobban tájékozódhatnának a vállalkozások autói között. Ez alól azok jelentenének kivételt, akik egyik fővárosi taxiscéghez sem tartoznak. Az OTSZ úgy véli, számukra egy, a főváros által kiadott egységes szabadjelzést kellene használni, így az ők kérdésük is megoldódna.

Az előző, kudarcba fulladt rendeletalkotáskor a főváros és a taxisok között komoly vitára adott okot a környezetvédelmi normák kérdése. Most a jövő május 1-től érvényes Euro4-es és a 2018. január 1-től élő Euro5-ös elvárást is elfogadhatónak tartja az OTSZ, ám csak abban az esetben, ha az általuk támogatott rögzített hatósági árat vezetik be a piacra.

Sok egyeztetés volt korábban a budapesti taxik színéről is. Most a OTSZ azzal a javaslattal él, hogy a jelenleg használt, többféle színben pompázó autók esetében egy sárga tető lenne az egységesítés jele. Az autópark folyamatos megújításával viszont minden taxisnak fehér autót kellene vennie, amely megkapná a sárga fóliázást. Így idővel a fővárosi taxik egységesen sárga-fehérek lennének

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.