Elszúrta a Williams a Forma-1-es részvények kibocsátását?

A csapat március közepén nagy felhajtás közepette vezette be a részvényeit a frankfurti tőzsdére. Azóta a részvények árfolyama 30 százalékkal esett, a csapat vezetői pedig egymást ölik.

A piacralépés bátor tett, ám mi mindig bátrak vagyunk – fogalmazta meg ars poeticának is felfogható véleményét Adam Parr, a Forma 1-es Williams istálló vezérigazgatója, amikor a csapat részvényeit március elején bevezették a frankfurti tőzsdére. Nagy volt a felhajtás, a várakozás a döntés körül, miután a világbajnoki mezőnyből elsőként próbáltak a tőkepiacokon is versenyezni. Az úttörő lépésnek és a nagy csinnadrattának meg is lett a következménye, hiszen a a csapat valamivel több mint 27 százalékát jelentő, 2,4 millió részvényt az előjegyzési szakaszban szétkapkodták a rajongók és a befektetők. Ezzel nem mellesleg mintegy 60 millió eurót hoztak a Williams konyhájára. A kereskedés első napja után még olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy a McLaren csapatnak is megjött a kedve a részvénykibocsátáshoz.

A Williams Formula One car is pictured at Frankfurt's stock exchange, March 2, 2011. Formula One team Williams set the offer price for its stock market debut at 25 euros apiece on Tuesday, at the low-end of the 25 to 27 euro offer range and valuing t

Az alig eltelt két hónap fejleményei után azonban korántsem biztos, hogy ezek a befektetőket is fűti a Parr által emlegetett nagy bátorság. Az istálló részvényeinek árfolyama a viszonylag rövid idő alatt mintegy 30 százalékkal zuhant. A részvények jegyzése járt ugyan a 27 euró környékén is – a jegyzéskori 25 dollár után –, ám ma is csupán 18,30 eurón születtek üzletek, ami ismét több mint 2 százalékos lemorzsolódásnak számít.

A negatív fejlemények különösen azért lehetnek bántóak a Frank Williams, az istálló alapítója és legnagyobb tulajdonosa számára, mert a nagy dirrel-durral beharangozott tőzsdére lépés előtt hangsúlyozta: ez nem csak egy kaland, hanem komoly pénzügyi befektetési lehetőséget kínálnak az új részvényesek számára. Ezzel ugyanis alighanem a korábbi években piacra lépő labdarúgó klubok részvényeitől kívánta megkülönböztetni a Williams-papírokat, hiszen a zöld gyep mestereit tömörítő klubok árfolyama néha köszönő viszonyban sincs a gazdálkodásuk eredményeivel. Elég csak a Serie A-ban vitézkedő Lazio tavaly őszi pénzügyi produkcióját példaként venni. A bajnokságban a várakozásoknál jobban teljesítő klub akkor már hónapok óta 30 eurócent körül mozgó részvényeinek árfolyama néhány hét alatt 1,6 euró közelébe szökött. A folytatásban már nem jöttek úgy a gólok, így újabb lejtmenet, s fájdalom, csak idén már több mint 51 százalékot esett az árfolyam a milánói börzén.

Szóval az a befektető most biztosan a falba veri a fejét, aki Frank Willimasra hagyatkozva érzelmi alapon vásárolt a cég papírjaiból.

Ráadásul semmi sem utal arra, hogy ez a tendencia megfordulna. Az istálló autói rendre a vert mezőnyben futnak, s a csapat irányítói is vitába kerültek egymással némi kommunikációs zavar miatt. Az említett „bátor” Adam Parr egy napokban tett sajtótájékoztatón jelezte, hogy a Partick Head társalapító az év végén visszavonul. Apró problémát az okozott, hogy erről utóbbi nem tudott, vagy ha igen azt egyelőre nem akarta a nyilvánosság elé tárni, így máris állt a bál a csapat vezetői között. A szurkolók mellett ugyanakkor immár a befektetők is azt vizsgálják vajon mikor is indult meg igazán lefelé a lejtőn a Williams autó. Ez pedig mindenképpen új elem a csapat életében, hogy pénzügyi körökből is szétcincálják őket. Sokan ráadásul Adam Parr 6 évvel ezelőtti vezérigazgatói posztba kerülését jelölték meg a gondok eredeti gócpontjaként.

A jelek szerint a nagy fogadkozások ellenére tehát semmi sem különbözteti meg a társaság részvényeit az inkább érzelmi alapon vásárolt labdarúgó klubok hasonló papírjaitól, ami persze a történet háterében a csapat komolyságát is megkérdőjelezheti, ami viszont további fiaskót jelenthet.

Ráadásul a kibocsátást és a piacra lépést megvizsgálva úgy látszik, hogy már a bevezetés módja is el volt szúrva. Kuti Ákos, az Equlior Befektetési Zrt. elemzője szerint a csapat nem a új részvényeket dobott piacra, hanem a tulajdonosok a meglévő tulajdonrészükből „ajánlottak fel” és értékesítették azt. Ennek pedig a befektetők körében azért olyan üzenete is lehet, hogy a tulajdonosok – minden hangzatos szándék ellenére – menekülnének a cégből. Ez pedig finoman szólva sem kelti a jó hírét a részvénynek. (Ebből a szempontból vizsgálva különösen érthető Patrick Head indulata.) Akár hogy is, ez hiba volt, s nagyon úgy néz ki, hogy a nagy akarás ellenére nem jól hajtották végre a részvénykibocsátást. Arról nem is beszélve, hogy a papír jegyzési ára is igen magasan 25 eurón lett meghatározva.

Ellenpéldaként meg lehet nézni a nyersanyag-kereskedő svájci Glencore most zajló hasonló lépését. A cég elsődleges kibocsátásra készül a londoni és a hongkongi tőzsdén. Már most bizonyos, hogy a folyamat végén a cégvezetők java részének közel egymilliárd dollárral vagy még nagyobb vagyonnal hízik az amúgy sem piciny bankszámlája. Persze az összehasonlítás nem feltétlenül megfelelő, éppen ezért a svájci vállalat történetével csak az szemléltethető, hogy a részvények piaci bevezetését nagyon jól is előkészíthető és roppant módon el is lehet szúrni, hiszen egy rendkívül érzékeny piacról van szó.

A Williams esetében ráadásul egy olyan cégről beszélnünk, amely bevételeket leginkább a reklámszerződések révén tud teremteni. Két legjobban látható „terméke” pedig a világbajnokságon futó autó. Ebből a szempontból, szinte az egyetlen dolog, ami emelkedésre bírhatná most rövid távon a részvényeket, ha az autók a mezőny élére kerülnének. Ez azonban nem nagyon körvonalazódik. Az eddigi futamokon a Red Bull és a McLaren autó küzdöttek az élen, vagyis ez sem nagyon erősítheti a bizalmat, s így nehéz további szponzorokat bevonni.

Arról nem is beszélve, hogy egy nagyon elszigetelt iparágról beszélünk. Az ipari gazdasági életbe ugyan van „átjárása”, de nem feltétlenül – mondja az elemző. Éppen ezért a brókerek, üzletkötők is némi távolságtartással kezelik az ilyen társaságok részvényeit.

A veszélyei és a hibái ellenére ugyanakkor az ilyen jellegű részvények iránt itthon is van érdeklődés – mondja Kuti Ákos. Cégükhöz, ha nem is minden nap, de azért rendszeresen befut olyan kérés, amely egy labdarúgó klubhoz köthető, vagy olyan kérdés megbízás, hogy ebben az iparágban akad-e valami „sztori”. Ezek közül akad olyan, ami valóban érzelmi alapú, de ilyen jellegű vásárlások nem mondhatóak váratlannak. Volt olyan, aki itthon is azért vásárolt BMW részvényt, mert ezzel a márkával közlekedett.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.