Gödörben a barkácsáruházak
Legfeljebb az évtized közepére érhet vissza a magyarországi barkácspiac forgalma a válság előtti évek forgalmi szintjére – vélte Schlemmer Zoltán a Praktiker értékesítési igazgatója a cég sajtótájékoztatóján.
Tény, hogy a barkácspiac a legnagyobb vesztese az utóbbi évek forgalomcsökkenésének, a vásárlóerő gyengülésével először a lakásépítések fogyatkoztak meg, majd a lakásfelújításokat is kezdték halasztani. Iparági becslések szerint több tíz százalékkal is esett a forgalom a barkácsáruházakban.
A barkácsáruházak közül nálunk egyedül a Praktiker nyilatkozik a tényleges forgalmi adatairól. A tavalyi évben nominálisan is csökkent a cég árbevétele, így 2009-es 35,4 milliárd forinthoz képest 31,8 milliárd forintra esett vissza a bevétel.
A cég üzemi eredményei ennek megfelelően alakultak, így tavalyelőtt 563 millió forintos mérleg szerinti veszteséghez képest tavaly már 2,2 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséget könyvelt el a cég. Ezt a német anyacég kölcsöneiből fedezik.
Az idei évről szólva Schlemmer Zoltán úgy látja, hogy az év második felében már érezhető lesz az adóváltozások vásárlóerő növelő hatása, így várhatóan a barkácspiac is elmozdulhat a mélypontról, így Schlemmer Zoltán reményei szerint az idei év nullszaldós lesz, míg a jövőre már nyereséget érhet el a cég.
A Praktiker a jelenlegi helyzetben (2009 óta) felülvizsgálja a cég működését és ahol csak lehet megtakarításokat eszközöl, illetve tovább folytatja a cég működésének a modernizálását, így az elektronikus polcrendszerek után Praktiker nemrégiben bevezette az elektronikus alapú számlázást.
Letisztulóban a piac
Bár a forgalmi számok idővel visszatérhetnek a barkácspiacon csúcséveknek számító 2006-2007-es évi szintre, azonban a korábbi vásárlási eufória már nem tér vissza. „Már nem trend a költekezés” - mondja Szita Mária beszerzési és marketing igazgató, azaz a válság előtti nyakló nélküli költekezés már nem jön vissza. Ma már az olcsón adott termékekkel önmagában nem lehet forgalmat generálni, mint korábban.
Bár a jelenlegi helyzetben a Praktiker is az olcsóbb termékekre a hangsúlyt, azonban a dömpingáras termékekkel már nem lehet úgy megmozgatni a piacot, mint régen, a vásárlók már sokkal tudatosabbak, kétszer meggondolják, hogy mire, mennyit költenek. Ezzel összefügghet, hogy a Praktikernél úgy látják, hogy a barkácspiacból jókora szeletet kihasító élelmiszer hipermarketek már nem bővítik a barkácsrészlegüket, illetve vannak olyan hírek, hogy lassan leépítik az ilyen termékkörüket.
Szita Mária szerint a kiskereskedelemben megfigyelhető, hogy a válság után most minden piaci szereplő igyekszik visszatérni alaptevékenységéhez.