744 milliárdot adtak vissza a bankok
A valamivel több mint kétmillió devizahitel után összesen 744 milliárd forintot fizettek vissza a bankok az elszámolás során, vagyis az ügyfelek átlagosan 372 ezer forintot kaptak – ám ezzel sokan nem elégedettek. A panaszosok jellemzően ennél többre, nagyobb segítségre számítottak. Különösen azok érzik átverve magukat, akik arról értesültek a pénzintézetük által küldött tájékoztatóból, hogy nekik 0 forint jár.
Csalódott adósok kérik számon az ígéreteket Korponai Tamás |
A többség valószínűleg a levél kézhezvételéig nem tudta, hogy a bankok az elszámolás során visszajáró összegből levonhatják azokat a kedvezményeket, amelyeket korábban ügyfeleiknek nyújtottak. Így a kamat- és díjkedvezményeket, a tőketartozás csökkentését, elengedését vagy a kedvezményes árfolyam alkalmazásával adott könnyítést szembeállíthatják az árfolyamrés alkalmazásával és a kamatok egyoldalú emelésével tisztességtelenül beszedett összegekkel. Így előfordulhat, hogy valakinek semmi nem jár vissza.
Az elszámolási értesítőben ráadásul a pénzintézeteknek elég csupán a tényt rögzíteniük, még azt sem kötelező megjelölniük, hogy milyen típusú kedvezményt vettek figyelembe. Aki pontos képet szeretne kapni arról, hogy mekkora összeget vontak le tőle korábban tisztességtelenül, illetve azzal a bank milyen kedvezményeket állított szembe, annak ki kell kérnie pénzintézetétől a részletes elszámolást. Ezt a bankoknak az igényléstől számított öt munkanapon belül kell megküldeniük, de sok pénzintézet az internetes oldalán keresztül is elérhetővé tette a részletes elszámolást.
Az elszámolás több mint kétmillió devizaalapú hitelt érint, ehhez képest elenyésző azon ügyfelek száma, akiknek a korábbi kedvezmények beszámítása miatt most semmi nem jár vissza – mondták lapunk kérdésére a Magyar Nemzeti Banknál (MNB). A pénzügyi felügyeletként is működő jegybank szerint ez elsősorban azon pénzintézeteknél fordulhat elő, amelyek korábban nagyobb arányban nyújtottak különféle fizetéskönnyítő kedvezményeket ügyfeleiknek.
Az autófinanszírozással foglalkozó cégeknél például már évek óta bevett gyakorlat a törlesztés átütemezése, a piacinál alacsonyabb árfolyam alkalmazása, így nem meglepő, hogy eddig a legtöbb panasz is ezen pénzügyi vállalkozások tájékoztató levelei miatt érkezett. A vitás ügyeket kezelő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) május 11-ig 137 kérelmet kapott (a szervezethez csak azután fordulhatnak az ügyfelek, hogy bankjuknál már panaszt tettek és kifogásukat elutasították), amelyből 83 autófinanszírozási ügy.
A PBT-nek küldött beadványok mellett 180 írásos panasz is érkezett az MNB-hez. Ez nem túl sok a kiküldött kétmillió tájékoztató levélhez, illetve ahhoz képest, hogy a jegybankhoz évente mennyi tájékozódó-érdeklődő megkeresés is érkezik. Utóbbiból az elszámolástól függetlenül csak idén eddig több mint 6500.