Fokozott biztonság vasúton Budapesttől Székesfehérvárig
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. lapunkhoz eljutatott közleménye szerint a vasúti közlekedés biztonságát jelentős mértékben növelő ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés pályamenti alrendszereinek kiépítéséhez szükséges előkészületek még az idén megkezdődnek a Budapest-Székesfehérvár vasútvonalon.
A telepítés a tervek szerint 2014 végére befejeződik. A beruházás pénzügyi hátterét döntően az Európai Unió biztosítja.
A tervezett telepítési munkálatok 68 kilométer vonalhosszt érintenek. Az ETCS elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben.
Az új rendszer az emberi és a műszaki hibák következtében bekövetkező balesetek előfordulásának lehetőségét egyaránt jelentősen mérsékli majd. Példa erre, hogy ha a mozdonyvezető a rendszer figyelmeztetését követően nem csökkenti a sebességet megfelelő mértékben, ha a sebesség eleve túl magas, illetve ha a vonat megállásra vagy a sebesség csökkentésére utasítást adó jelző felé közelít, a rendszer automatikusan bekapcsolja az üzemi féket, vagy indokolt esetben a vészféket is.
Az ETCS elsősorban a vonatbefolyásolással kapcsolatos funkciókat és eljárásokat foglalja magában, de túlmutat a hagyományos értelemben vett vonatbefolyásoló rendszereken, és a vasúti közlekedés biztonságát szinte minden téren igyekszik szavatolni.
„Az ETCS 2 telepítési munkálataival párhuzamosan folyó pálya- és biztosítóberendezési rekonstrukciónak köszönhetően Kelenföld és Székesfehérvár között a meglévő pályát alkalmassá teszik az óránként 160 kilométeres sebességgel történő közlekedésre" - közölte Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A fejlesztés a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg a Kohéziós Alap társfinanszírozásával. A Budapest-Székesfehérvár vasútvonalon az ETCS 2 telepítés előkészítésének pénzügyi hátterét nagyrészt az Európai Unió biztosította.