Fokozatosan vállalják a klímavédelmet az autógyártók
Az európai autógyáraknak 2015-ig kell a járművek károsanyag-kibocsátását kilométerenként 120 grammra csökkenteniük, a jelenlegi 160-ról – ebben állapodott az Európai Unió Tanácsa és Parlamentje igancsak hosszas vita után. A törvényhozás szocialista frakciója lelkesen üdvözölte az alkut, mondván ezzel megmenekülnek munkahelyek, de jól jár a környezetvédelem ügye is. A Greenpeace és a Friends of the Earth nem-kormányzati szervezetek viszont azt hangoztatták, hogy az Európai Unió politikusai és képviselői ismét meghajoltak az ipari lobbi előtt, és belementek az ambiciózus tervek halasztásába.
Az Európai Bizottság eleve azt akarta, hogy a 120 grammos szintet már 2012-ben érjék el a gyárak, ám azok élesen tiltakoztak. Az EU elnökségét adó Párizs több finomító javaslattal is előállt, miközben Berlin erőteljes nyomást gyakorolt a tárgyalásokra a nagy személyautókat előállító német üzemek versenyképességének megőrzésére. A parlament illetékes bizottságai egymásnak ellentmondó javaslatokat fogadtak el, a környezetvédelmi szigorúbb, az ipari megengedőbb változatokat támogatott.
A friss megegyezés értelmében a 120 grammos célt 2012 és 2015 között fokozatosan kell elérni. Az egyes gyárak teljes modellsorozatának 65 százaléka már 2012-ben meg kell feleljen e normának, aztán 75 százaléknak 2013-ban, 80 százaléknak 2014-ben és 100 százaléknak 2015-ben. Hosszabb távon, 2020-ig 95 grammra kell leszorítani a széndioxid kibocsátást. Környezetvédők szerint ez nem kötelező erejű.
További könnyebbség, hogy a motor teljesítményének a szabályozásával a szint 130 gramm, s további tíz grammot egyéb módszerekkel kell ebből még levonni, például a fogyasztást visszafogó gumikkal. Ösztönzésképpen 2012 és 2018 között büntetést kell fizetni a túllépésért. Az első grammért 5 eurót, a másodikért 15-öt, a harmadikért 25-öt, a negyedikért 95-öt. Aztán 2019-től minden grammért 95-öt.
A kibocsátási érték azonban átlag, minden gyárra más vonatkozik. A motorra kitűzött 130 grammot figyelembe véve, a kisautó-gyártásban jeleskedő olaszok esetében 122 gramm, a franciáknál 126-127, a németeknél 132. Az Európai Unió országainak károsanyag-kibocsátásából 12 százalékkal részesednek a járművek. Az új megállapodás illeszkedik az unió azon törekvésébe, hogy 2020-ig 20 százalékkal kevesebb széndioxiddal terhelje a környezetet, s korlátozza az éghajlat-változás hatásait.