Fogynak a magánvásárlók: új előrejelzés a magyar autópiacon

Már csak nyomokban fedezhető fel az év elejei optimizmus a gépjármű-kereskedelemben, mert a személyautók után a teherkocsi eladások is esni kezdtek.

Hiába bíztak a kereskedők a jövedelemadó csökkenésében, a kisebb terhek előnyeit nem tömegek élvezhetik, mert csak szűkebb réteget érintettek, és a magasabb keresetűek sem autóvásárlásra fordították felszabaduló pénzeiket. A magyar autópiac legfőbb gondja továbbra sem oldódott meg: egyre jobban fogynak a magánvásárlók: a tavalyi 13 ezres szám idén nem éri el a tízezret, ami valamivel 20 százalék feletti részesedést jelent a személyautóknál.

Már csak nyomokban fedezhető fel az év elejei optimizmus a gépjármű-kereskedelemben
Móricz Simon 2010.10.04. Digitális 2010. október 4. Ford autószalon Budapesten. Fotó: Móricz Simon

A másik járműcsoportban, a haszonjárműveknél bejött a bizakodó előrejelzés, sőt, még tovább lehetett emelni, hiszen a vártnál nagyobb tempóban nőttek a teherautó eladások. Ennek magyarázata, hogy a korábbi években takarékossági okokból tovább használták munkaeszközeiket a vállalkozások, ám ez nem megy a végtelenségig. A nagyobb futásteljesítmények miatt egyre többet kell költeni szervizre, ami már olyan mértékben rontja a gazdaságossági mutatókat, hogy nem lehet halasztani a teherkocsik cseréjét, különösen igaz ez a nagyobb kategóriákra.

Év elejei előrejelzéseit módosította az ágazat, erről kérdeztük Erdélyi Pétert, az MGE elnökét. Az első féléves újautó-eladások száma 23 ezer körül van, ez pedig nem predesztinál arra, hogy éves szinten meg lesz az 58 ezer darab, az importőrökkel való konzultációk alapján lefelé kellett módosítani a számokat. A jelenlegi állás és becslés szerint idén 52 ezer új személyautó eladásával lehet számolni, ami hatezerrel marad el az év elejei prognózisoktól. Ennek egyik oka, hogy nem indult el a hitelezés, ami alaposan behatárolja a potenciális vásárlók körét.

A teherautóknál érezhető némi keresletnövekedés, és hónapról hónapra fejlődik az üzlet, ezért felfelé módosítottunk, mert reális célnak látjuk, hogy 3100 darab helyett 3700-al számoljunk. Ez azonban csak a nagyobb kategóriákra, leginkább a nyergesvontatókra igaz. Ebben az is benne van, hogy már nem húzható tovább a nemzetközi közúti forgalomban résztvevő kamionok cseréje.

A kis-haszonjárműveknél, tehát a 3,5 tonnát meg nem haladó összgördülő tömegűek között marad a korábbi szám, vagyis a 12 ezer darab.

Továbbra is tart a dráma a motorkerékpárok piacán, ezért a 3200 darabos év elejei prognózist 2200-ra módosítottuk. Az MGE elnöke szerint javíthatna a helyzeten a regisztrációs adó plafon csökkentése, a javítási áfa leírhatósága.

Erdélyi Péter elmondta, hogy a változtatásnál figyelembe vették a különböző gépjármű fajták eddigi eredményeit, a várható piaci folyamatokat, valamint a tagvállalatok visszajelzését. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöksége a harmadik negyedév végén tekinti át és – szükség esetén – módosítja előrejelzését.

Van erre esély, mert a legfrissebb számok nem alakulnak jól: amíg személyautókból májusban 12,5 százalékkal több kelt el, addig júniusban már 1 százalékos volt a mínuszt, és a júliusi első két hete alapján már tíz százalék körüli le az esés. Megfordult a trend az eddig folyamatosan fejlődő kis-haszonjárműveknél: a májusban még közel húsz százalékos, júniusban 7,5 százalékos növekedés a JATO forgalomba helyezési adatai alapján július első felében már 11 százalékos mínuszt mutatnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.