Fogyasztóvédelmi forró drótot létesít az NFH
Februártól péntekenként munkaidő után illetve hétvégén hat óráig hívhatják a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ügyfélszolgálatos munkatársait azok a vásárlók akik úgy gondolják, hogy valamilyen módon sérültek a fogyasztói jogaik.
Pintér István NFH főigazgató lapunknak elmondta: az NFH a célra három telefonvonalat létesít, így Budapest és vonzáskörzetében a 06 30 NFH SOS - számon, míg Dunántúlon illetve Észak és Dél-Alföld, Észak Magyarországon két másik számon hívhatják a fogyasztók a hivatalt.
Pintér István elmondta: a célra a hivatal külön költségvetési forrást nem használnak fel, az NFH megyei kirendeltségein dolgozók fogják ellátni a telefonos ügyfélszolgálat feladatait rotációs rendszerben.
Az NFH sajtótájékoztatóján elhangzott: a tavalyi év a „változás" az idei év a „megújulás" éve lesz. Ennek szellemében a hivatalban egy szemléletváltást történt, így az eltelt évek gyakorlatától eltérően nem a különféle fogyasztóvédelmi „kommandókra", vagy akciókra fog koncentrálni - utalt Pintér István a fogyasztóvédelem a korábbi nagy kiemelt, országos ellenőrzési akcióira, amelyeket a korábbi vezetőség rendszeresen „hadműveletként" illetve „akcióként" kommunikált - hanem sokkal inkább a partnerségre és a megelőző tevékenységre.
Ennek szellemében az NFH tavasszal elindítja a pozitív listáját. Ezen a listán azok a vállalkozások fognak szerepelni, amelyek a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak maradéktalanul eleget tett. A pozitív lista elérhető lesz az NFH honlapján, de erről a hivatal is kiad egy igazolást, amit a jogkövető vállalkozó kifüggeszthet az üzletében.
A pozitív listáról természetesen le is lehet kerülni, így az a vállalkozó amelynél valamilyen fogyasztóvédelmi problémát találnak, az lekerül erről a listáról. Ugyanakkor a vállalkozók maguk is kérhetnek vizsgálatot az NFH-tól, hogy az igazolja, hogy a cég a fogyasztóvédelmi jogszabályokat betartva, vevőbarát módon működik.
A pozitív lista tapasztalatait felhasználva NFH tervei szerint lehetőleg az idén, de legkésőbb jövőre bevezetik a cégeknek adható „fogyasztóbarát" emblémát, illetve a hivatal munkatársai már kidolgozták az embléma adhatóságának a kritériumrendszerét.
Az NFH 2011 évi vizsgálati tervei szerint nyáron kiemelten fognak figyelni az árfeltüntetés árfelszámítás ellenőrzésére, amellyel főleg a frekventált, turisták által látogatott helyeken esetenként tapasztalható túlárazás ellen lépnek fel, de felügyelik, hogy vállalkozások betartják-e a szavatosság, jótállással kapcsolatos szabályokat. Az NFH emellett komoly hangsúlyt fog fektetni a vendéglátóegységek, különös tekintettel az éjszakai szórakozó helyek ellenőrzésére.