Figyelmeztetik a gyorshajtókat az autópályákon

Kamerás sebességellenőrzést vezetett be november elején a gyorsforgalmi utakon az Állami Autópálya Kezelő. A megengedettnél gyorsabban autózókat elektronikus táblákon figyelmeztetik. Büntetést továbbra is csak az kap, akit száguldás közben a rendőrség kamerái fényképeznek le.

Ön a megengedett sebességnél gyorsabban halad! – ezzel a sztrádák felett elhelyezett elektronikus tájékoztató táblákon megjelenő figyelmeztetéssel próbálja lassításra bírni a gyorshajtókat néhány hete az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.

A társaság, a kezelésében lévő gyorsforgalmi utakon, összesen tizenhat helyen méri az elhaladó autók sebességét. Három kamera az M0-s autóúton, tizenhárom az M1-es, az M3, és az M7-es forgalmas szakaszain vadászik a szabálytalankodókra.

Az ÁAK új sebességellenőrző rendszerét Európai Uniós támogatással építette ki. A november elejéig szolgálatba állított kamerái és a hozzájuk tartozó változó jelzésképű mátrixtáblák beszerzésére, felszerelésére 120 millió forintot költöttek.

A közlekedésbiztonság javítására kidolgozott Connect II néven jegyzett autópálya-informatika fejlesztési programban ugyanakkor további 380 millió forintot fordítottak más célú elektronikus tájékoztató táblák, térfigyelő-, és webkamerák vásárlására, felszerelésére.

Egyelőre az ÁAK-nál is találgatják, hogy sebességellenőrző rendszerük hosszabb távon milyen hatással lesz a forgalomra. Mindenesetre az már kiderült: az autósok hazánkban is hasonlóan reagálnak a pillanatnyi sebességükről tájékoztatást adó jelzésekre, mint az ilyen rendszereket használó uniós tagállamok utazói.

A bemért gyorshajtók a változó jelzésképű táblákon megjelenő felirat láttán elbizonytalanodnak és legalább átmenetileg lassítanak. A világító figyelmeztetések nyomán lapunknál érdeklődő autósok ugyanakkor elsősorban arra voltak kíváncsiak: a szöveges intésen felül kell-e számítaniuk a rendőrségi traffipax villanása után nehezen elkerülhető, borsos pénzbüntetésre is.

Az állami autópálya társaságnál nem csinálnak titkot belőle, hogy az ÁAK – a megfelelő jogosítványok hiányában – nem büntetheti meg a megengedettnél gyorsabban közlekedőket. Rendszere kiépítésének a szankcionálás helyett a közlekedésbiztonságot javító tájékoztatás volt a célja.

Ennek megfelelően fejlesztés alatt álló informatikai rendszerében nem hitelesített, az esetleges büntetéseket megalapozó pontosságú berendezéseket használnak. A mérések pontatlansága akár öt-nyolc kilométeróra is lehet. Kameráik pedig nincsenek összekötve a rendőrség sebességellenőrző rendszereivel.

Ennek ellenére az ÁAK szakértői szerint az új figyelmeztetésekre érdemes odafigyelni. Lehetséges ugyanis, hogy a hatóságok az autópálya üzemeltető mérési helyeinek közelében végzik majd saját ellenőrzéseiket.

Akárhogy is, az autósok egyelőre csak az állami sztrádákon találkozhatnak az új tájékoztató rendszerrel. Azok, akik a magánbefektetők által üzemeltetett M5-ös, és M6-os autópályán száguldanak el a kelleténél tempósabban egy-egy sebességellenőrző kamera előtt, biztosak lehetnek benne, hogy a világító baráti figyelmeztetés helyett csekket kapnak.

Az Állami Autópálya Kezelő szeme mindent lát
Az Állami Autópálya Kezelő szeme mindent lát
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.