Figyelmeztetik a gyorshajtókat az autópályákon
Ön a megengedett sebességnél gyorsabban halad! – ezzel a sztrádák felett elhelyezett elektronikus tájékoztató táblákon megjelenő figyelmeztetéssel próbálja lassításra bírni a gyorshajtókat néhány hete az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.
A társaság, a kezelésében lévő gyorsforgalmi utakon, összesen tizenhat helyen méri az elhaladó autók sebességét. Három kamera az M0-s autóúton, tizenhárom az M1-es, az M3, és az M7-es forgalmas szakaszain vadászik a szabálytalankodókra.
Az ÁAK új sebességellenőrző rendszerét Európai Uniós támogatással építette ki. A november elejéig szolgálatba állított kamerái és a hozzájuk tartozó változó jelzésképű mátrixtáblák beszerzésére, felszerelésére 120 millió forintot költöttek.
A közlekedésbiztonság javítására kidolgozott Connect II néven jegyzett autópálya-informatika fejlesztési programban ugyanakkor további 380 millió forintot fordítottak más célú elektronikus tájékoztató táblák, térfigyelő-, és webkamerák vásárlására, felszerelésére.
Egyelőre az ÁAK-nál is találgatják, hogy sebességellenőrző rendszerük hosszabb távon milyen hatással lesz a forgalomra. Mindenesetre az már kiderült: az autósok hazánkban is hasonlóan reagálnak a pillanatnyi sebességükről tájékoztatást adó jelzésekre, mint az ilyen rendszereket használó uniós tagállamok utazói.
A bemért gyorshajtók a változó jelzésképű táblákon megjelenő felirat láttán elbizonytalanodnak és legalább átmenetileg lassítanak. A világító figyelmeztetések nyomán lapunknál érdeklődő autósok ugyanakkor elsősorban arra voltak kíváncsiak: a szöveges intésen felül kell-e számítaniuk a rendőrségi traffipax villanása után nehezen elkerülhető, borsos pénzbüntetésre is.
Az állami autópálya társaságnál nem csinálnak titkot belőle, hogy az ÁAK – a megfelelő jogosítványok hiányában – nem büntetheti meg a megengedettnél gyorsabban közlekedőket. Rendszere kiépítésének a szankcionálás helyett a közlekedésbiztonságot javító tájékoztatás volt a célja.
Ennek megfelelően fejlesztés alatt álló informatikai rendszerében nem hitelesített, az esetleges büntetéseket megalapozó pontosságú berendezéseket használnak. A mérések pontatlansága akár öt-nyolc kilométeróra is lehet. Kameráik pedig nincsenek összekötve a rendőrség sebességellenőrző rendszereivel.
Ennek ellenére az ÁAK szakértői szerint az új figyelmeztetésekre érdemes odafigyelni. Lehetséges ugyanis, hogy a hatóságok az autópálya üzemeltető mérési helyeinek közelében végzik majd saját ellenőrzéseiket.
Akárhogy is, az autósok egyelőre csak az állami sztrádákon találkozhatnak az új tájékoztató rendszerrel. Azok, akik a magánbefektetők által üzemeltetett M5-ös, és M6-os autópályán száguldanak el a kelleténél tempósabban egy-egy sebességellenőrző kamera előtt, biztosak lehetnek benne, hogy a világító baráti figyelmeztetés helyett csekket kapnak.