Ferihegy lábon a kínaiakhoz kerül?
Kínai cégek jelenhetnek meg a Budapest Airport Zrt.-ben, melynek "visszaállamosítására" hamarosan sor kerülhet - írja a témáért felelős miniszterhez közel álló Heti Válasz.
A lap szerint a kínaiak már bejelentkeztek a ferihegyi gyorsvasút építésére és "állítólag" készen állnak a Malév megvásárlására is. A Heti Válasz online verziójában már szerdán megjelent: idén július-augusztusra várhatóan olyan helyzet alakul ki, hogy a kormány „piackonform" módon képes lesz "visszaállamosítani" a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airportot.
Nemsokára ugyanis a spanyol Grupo ACS többségbe kerül a repteret birtokló csoport irányítójában, a német Hochtiefben. A spanyolok kijelentették, hogy ebben az esetben értékesítik a Hochtief reptéri érdekeltségeit, azaz Ferihegyet is.
Az állami vagyonért, így a reptér és a Malév ügyeiért a kormányban a Heti Választ korábban tulajdonló Fellegi Tamás felel. Ő egyszersmind közismerten Kína lelkes híve is. A lap így Fellegi Tamás gondolatait bizonyára meglehetős pontossággal tolmácsolja, bár a közzétett információk forrását nem jelölik meg.
A Heti Válasz nyomtatott változata szerint a lap kormányzati körökből értesült úgy, hogy "mivel a budapesti repülőtér Pekingnek is fontos lehet, nincs kizárva, hogy kínai társaságok tűnnek fel a BA Zrt.-ben - de csak ha szövetséges viszonyt vállalnak a magyar állammal."
"Utóbbi víziót táplálja az a tény, hogy a ferihegyi gyorsvasút építésére már bejelentkezett az ázsiai szuperhatalom, és a kínaiak állítólag a ramaty állapotú Malév felvásárlására szintén készen állnak" - írja a Heti Válasz.
A bizonyára jól informált lap az Orbán-kormány "visszavételi" törekvéseit azzal támasztja alá, hogy a Hochtief vezette konzorcium sokszínű, a finanszírozók elégedetlenek, a fejlesztések pedig elmaradtak. A lehetőségek között említik a Hochtief, vagy valamelyik konzorciumi tag részesedésének megszerzését.
A fejlesztések elmaradásával kapcsolatban a lap emlékeztet: a szerzői jogok eredeti birtokosa, Jaklics Ervin tervező engedélye nélkül nem lehet "belepiszkolni" a 2-es terminálcsarnokba. Emiatt még évekig elhúzódhatnak azok az utasforgalmi fejlesztések, amelyek már 2008-ban is késésben voltak.
A Heti Válasz megjegyzi: "mindebből akár az is következhetne, hogy a Fidesznek valóságos, alakító jellegű befolyása van a hazai légügyekre. Ezzel szemben például a Malév esetében a kormány egyelőre nem tudott megállapodni a - Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök felügyelő bizottsági elnökségével működő - kisebbségi tulajdonos Vnyesekonombankkal a szakításról, így lehetetlen új stratégiai befektetőt találni."